Full version: Ödesträd
Johan Blomqvist
Jag har under några års tid samlat på mig några ödesträd. Det är dock svårt att hitta nya så jag undrar om någon har råd att ge mig hur jag ska få tag på nya. Arterna jag har är:

Clerodendrum speciosissimum (har inte fått tag på svenskt namn)
Clerodendrum trichotomum - frilandsklerodendrum
Clerodendrum thomsoniae - brokklerodendrum, ligon i mjölk
Clerodendrum myricoides (ugandense) - blåvinge

Jag har inte hittat några fröfirmor som säljer ödesträd heller, så hjälp mig, snälla.
stina
Johan!

Du har händelsevis inga bilder på dina olika sorter. Jag visste inte att det fanns fler sorter! Jag älskar mitt ödesträd och blev så nyfiken hur de andra sorterna ser ut.
Johan Blomqvist
Försökte, men det inte så bra att koppla bilder från internet. Men det är bara att gå upp och söka på Clerodendrum och du får massa träffar.

Den nya som kommit inpå svenska marknaden nu är Clerodendrum walichii, men den har jag haft svårt att få tag i, säsongen är väl ganska kort och på våren när de blommar.

Jag skrev även fel innan, jag har inte em C.speciosissimum utan en C.x speciosum.
Johan Blomqvist

Här är en bild på blåvinge Clerodendrum myricoides, tagen från www.orchidlady.com

Johan
Johan Blomqvist

En bild på Clerodendrum x speciosum, tagen från http://botany.cs.tamu.edu
Fialotta
Rackarns vackra rolleyes.gif
Den hade jag aldrig sett..blev glatt överasskad rolleyes.gif
Berith
Håller med! Se bara på den blå, den var ju jätteläcker. Jag hade ingen aaaning om att det fanns fler varianter än den vit/röda!
Betty
Åhhh, en blåvinge Clerodendrum ...VILL HA!!! rolleyes.gif Undrar var man kan få tag på en sån...?
Inka
Har sett blå clerodendrum säljas som stickling (alltså ganska billig) hos Weibulls i Sthlm när de säljer småsticklingar i jan/feb varje år (vill inte göra reklam, men där kan dom finnas). Ska nog skaffa en själv vid tillfälle...
stina
Det kurrar i blomtarmen när jag läser ordet STICKLING!!! Snart, snart....
ToT
jag har en jättestor blåvinge som jag tänkte klippa ner i vår, byter gärna sticklingar mot något annat kul..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon