Jag fick detta av en kompis på min vanliga mail idag och jag vet ju inte om det stämmer eller inte och så vet jag att ni är jätteduktiga allihopa att inte lägga in okända personer på era MSN men jag vill hellre varna en gång för mycket än en gång för lite... så här står det...
Viktigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Om någon kallar sig
bum_tn007@hotmail.com
och addar dig på msn så acceptera INTE
för det är ett MSN-virus som ger användaren ditt IPnummer.
SKICKA DETTA TILL ALLA PÅ DIN LISTA
för om det är någon som accepterar den
så kommer du också du få den på din lista.
Då kan han göra en massa saker på din dator,
och han ser då allt du gör på datorn utan
att du få veta det. Detta innebär att han kan
få tag i dina lösenord och inkräkta på sådant
som din mail, communities, bankkonto och dylikt.
För att detta inte ska hända så
SKICKA DETTA TILL ALLA.
Det där har cirkulerat länge, inget att bry sig om
skicka inte vidare.
Via IP-numret kommer du inte åt någons dator.
Okidoki...är inte så hemma på sånt här och jag har inte sett det förut så det var därför...men då vet jag...
Värre är det med mailet "Se vem som tagit bort dig från msn!" Eller liknade. Länk till en sida där man ska logga in med sitt användarnamn och lösenord. Det som sker är att de kommer åt ditt lösenord och kan avända din mail till att spamma tex.
herkules
08-04-2008, 19:16
jag tycker att din varning är bra!
man ska ALDRIG lägga till någon på MSN som man inte känner!!
det kan inte sägas för många gånger!
CITAT (herkules @ 08-04-2008, 20:16)

jag tycker att din varning är bra!
man ska ALDRIG lägga till någon på MSN som man inte känner!!
det kan inte sägas för många gånger!
Tackar...

CITAT (Anma @ 08-04-2008, 20:10)

Värre är det med mailet "Se vem som tagit bort dig från msn!" Eller liknade. Länk till en sida där man ska logga in med sitt användarnamn och lösenord. Det som sker är att de kommer åt ditt lösenord och kan avända din mail till att spamma tex.
Hua...har jag inte heller sett nångång...
Jag fick ett jätte otrevligt virus just via messenger, jag addade en kompis kompis som skickade en länk som såg ut att gå till ett fotoalbum... så jag öppnade den och fick ett virus som installerade sig som ett antivirusprogram överallt, precis överallt i datorn. Inga antivirusprogram eller brandväggar upptäckte det, så min sambo som tack och lov förstår sig på sådant där, fick sitta och handrensa hela datorn och programmera om den i programfilerna. Det exploderade liksom i sin invasion och och fortsatte även sedan vi dragit ur så att min dator inte hade kontakt med internet.
Jag har avinstallerat min messenger, men den skickar fortfarande liknande länkar till alla som jag hade som kontakter... Lita inte på något som ni inte vet vad det är. Kopiera in tveksamma länkar och skicka tillbaka dem och fråga vad det är till dem som de kommer i från.
Mvh
Fenja
CITAT (Floppy @ 08-04-2008, 20:38)

Tackar...

Hua...har jag inte heller sett nångång...
Visst är det bra att varna för att man aldrig ska adda någon okänd till sin msn...
men.. man ska inte vidarebefordra spammail som ju det du fick, uppenbarligen är.
Vi fick åxå ett sånt där jobbigt virus via MSN för ett par år sen. När man var "inte vid datorn" dök det plötsligt upp porreklam på skärmen. Hur man än stängde ner eländet så installerades ett program som bla bytte startsida. Inte så allvarligt direkt, men förbaskat irriterande och nästan hopplöst att ta bort.
Dessutom råkade ungarna på skolan ut för samma sak, å det blev ju rätt livat för man får ju inte "porrsurfa", vilket de inte gjort (i det fallet iaf) men de var ju jätteoroliga att de skulle bli avstängda. Jag lovade iaf några att jag skulle vittna till deras fördel ifall de fick obehag av det. Nu hade ju bla datateknikerna råkat ut för samma sak så det blev inte mer av det.
CITAT (Floppy @ 08-04-2008, 14:58)

För att detta inte ska hända så
SKICKA DETTA TILL ALLA.
En uppmaning att sända en varning vidare är ett gammalt knep att effektivt sprida virus och annat elände. Folk sänder varningen till sina vänner med goda avsikter och hjälper därmed till att sprida viruset.
Jag vidarebefordra inte mailet...utan jag skrev ett nytt mail...har jag ändå skickat vidare virus då?...

...för det har inte hänt nått med min dator iaf...
CITAT (Floppy @ 08-04-2008, 22:52)

Jag vidarebefordra inte mailet...utan jag skrev ett nytt mail...har jag ändå skickat vidare virus då?...

...för det har inte hänt nått med min dator iaf...
Problemet med såna mejl är som regel inte att de är smittade med nåt, utan att det är just spam, som överbelastar servrar...
CITAT (Tosan @ 08-04-2008, 23:11)

Problemet med såna mejl är som regel inte att de är smittade med nåt, utan att det är just spam, som överbelastar servrar...
Precis så menade jag i det första inlägget.
herkules
09-04-2008, 07:55

äh - det är ju inte så att man har hundratusen pers på sin maillista som man skickar vidare till och som i sin tur skickar vidare till hundratusen pers, inte när man skriver ett eget mail och varnar iaf, varningar är bra så det inte sitter någon någonstans som inget vet och klickar hejvilt på folk och länkar som kommer dimpandes till msn och får hela sin dator sabbad.
spam är något helt annat.
Finns det någon som har en aning om varför det som Anma skriver om, en länk som dyker upp på msn på Engelska och talar om att HÄR kan du se vilka som blockerat dig, när man VET att personen som "loggat in" har sin dator avstängd och sover.
Hur kommer det sig att datorn i avstängt tillstånd "loggar in" den sovande personen och skickar länken?
Är vederbörandes dator redan smittad då och för över smittan till dennes kontakter?
Smittas datorn av att man FÅTT länken eller bara om man öppnat den?
Själv öppnar jag aldrig något som skickats på engelska på msn, och är jag tveksam till andra länkar så frågar jag avsändaren om h*n skickade länken eller om det var dennes dator.

Aha

jag fattar...men då är det ju inte
så farligt så man förstör datorer iaf som ett virus skulle göra...och jag har inte så många på min mailing lista heller som jag skickade det till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.