JennyD
Jag funderar på att flytta en violruta som står på ett tråkigt ställe, men jag har absolut inga idéer om vad jag ska kombinera den med. Har ni några förslag? Vad har ni tillsammans med era violrutor?
Fenja
Vilken växtzon bor du i, vilket läge och vilken jord har du där den ska växa? Vill du ha en hög rabatt eller växter som är lägre än violrutan? Färger?
Mvh
Fenja
JennyD
Zon 2-3, jorden är ganska "varken eller" (inte alltför torr men inte direkt fuktig heller, inte styv lera men absolut inte sandig). Läget blir väl halvskuggigt för att passa violrutan (jag har några ställen att välja på och det blir antagligen fråga om att börja på en helt ny rabatt), men så långt som till färg och form har jag inte tänkt än. Behöver inspiration!
Betty
[attachment=16475:2004_08_...o_Umbria.jpg]

Jag har den vita liljan 'Umbria' tillsammans med violruta. Tyckte det blev fint med violrutans lila små blommor svävade ovanför de vita liljorna.
(Jag hade ingen bättre bild, såg finare ut senare när liljorna hade slagit ut helt)
ewa zon 3
Prydnadsgräs som kan vaja tillsammans med violrutans stänglar
Tuvrör - Calamagrostis x acutiflora tex den brokbladiga 'Overdam'
Jättetåtel - Molinia caerulea ssp. arundicnacea tex 'Transparent'
Vill man ha ett lägre så finns Blåtåteln - Molinia caerulea 'Variegata'
Alla är tuvbildande och håller sig snällt på plats och sprider sig inte med frö hos mig i zon 3.

/Ewa
embees
CITAT (Betty @ 09-04-2008, 12:33) *
[attachment=16475:2004_08_...o_Umbria.jpg]

Jag har den vita liljan 'Umbria' tillsammans med violruta. Tyckte det blev fint med violrutans lila små blommor svävade ovanför de vita liljorna.
(Jag hade ingen bättre bild, såg finare ut senare när liljorna hade slagit ut helt)

Det där ser riktigt snyggt ut! Jag måste också flytta min violruta och nu har jag fått lite hjälp i planeringen. Bra!
Fenja
Här är lite perenner som klarar sig fint i ett skuggigt läge:

Aruncus dioicus plymspirea
Asarum europaeum europeisk hasselört
Astilboides tabularis parasollblad
Bergenia cordifolia hjärtbergenia
Brunnera macrophylla kaukasisk förgätmigej
Cortusa matthioli klockviva
Corydalis lutea gul nunneört
Dicentra formosa fänrikshjärta
- spectabilis löjtnantshjärta
Epimedium i sorter, sockblomma
Galium odoratum myskmadra
Geranium macrorrhizum flocknäva
Helleborus julros
Hepatica nobilis blåsippa
Hosta i sorter, funkia
Lilium martagon kroll-lilja
Lysimachia nummularia penningblad
Omphalodes verna ormöga
Pachysandra terminalis skuggröna
Pulmonaria saccharata brokbladig lungört
Rodgersia aesculifolia skuggblad
Saxifraga urbium skuggbräcka
Tiarella cordifolia spetsmössa
Tradescantia i sorter, tremastarblomma
Trillium grandiflorum treblad
Vinca minior vintergröna
Waldsteinia ternata gullgröna

Mvh
Fenja
Betty
CITAT (JennyD @ 09-04-2008, 11:24) *
..../ Läget blir väl halvskuggigt för att passa violrutan /.....

Jag har mina violrutor i en rabatt som har sol från morgon till kväll, de trivs hur bra som helst där. Min erfarenhet är att rutor trivs lika bra i sol som i halvskugga, de är inte så kinkiga.
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 09-04-2008, 16:04) *
Jag har mina violrutor i en rabatt som har sol från morgon till kväll, de trivs hur bra som helst där. Min erfarenhet är att rutor trivs lika bra i sol som i halvskugga, de är inte så kinkiga.

Nej, men dom bör ha det ganska fuktigt om tårna.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2008, 16:20) *
Nej, men dom bör ha det ganska fuktigt om tårna.

Ja, jag har ganska fet och fukthållande jord i mina rabatter.
razzmatazz
Jag har gillenia - trebladsspira - tillsammans med en violruta, och det är jättefint (fast gillenian i sanningens namn trivs bättre än violrutan). Som välgörande stadiga grannar mot allt det skira har jag ett par vita liljor med rosatonat svalg, och så ettrigt rosalila nävor kring fötterna. Läget är också hos mig halvskuggigt med rätt fet jord. Gillenian är ett fynd - den är vacker från första till sista andetaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon