vildvittra
Hej!
vi har gjort det udda fyndet på min förskola.en stor dykarbagge(Dytiscus latissimus ) låg och sprattlade i ett stuprör häromdagen vi räddade den och lade den i ett plastterrarium med regnvatten...nu med vidare efterforskningar ser vi att den är rätt sällsynt.barnen är överförtjusta och jätteintresserade och vill nu veta vad vi kan mata den med?
tanken är att den lilla rackaren ska få vara hos oss på förskolan i några dagar,sedan tar vi en tur till igelbäcken på järvafältet där den troligen kommer att trivas
vad tror ni kunniga människor här? är det en idé att ha kvar den någon dag( då vi kan lära oss massor om det djuret) eller är det klokast att släppa ner den direkt

hur den kommit ner i stupröret, i en förskola är för oss ett mysterium? kanske det har varit stopp i röret en längre tid,som släppt när det börjat att regna
men kan de flyga?

/Nina, och förvånade,nyfikna femåringar
Lars-Olof Arvids
Vad kul! De stora dykarbaggarna tycks inte vara så vanliga. För några år sedan fick jag i uppdrag att göra i ordning ett akvarium med olika vatteninsekter, men lyckades inte hitta några stora dykarbaggar trots flera försök i olika dammar som såg bra ut. Ni kan mycket väl ha kvar den i några dagar i ett akvarium eller liknande, men då måste det vara väl övertäckt. De kan flyga och rymmer gärna om de har möjlighet. Dykare är glupska rovdjur både som larver och vuxna. De äter alla möjliga smådjur, till och med små fiskar! Finns det någon bra damm i närheten kan ni gärna fånga lite mygglarver eller vattenloppor åt den. Sedan kan ni göra en utflykt till dammen och släppa ut den (den vill ha stillastående vatten, inte bäckar) så att barnen får se var den egentligen hör hemma. Lycka till!

Olle
vildvittra
det blir bara konstigare och konstigare
vi har ingen damm i närheten så vitt jag vet (vet inte om lite småsumpigt område med lite vattenblänk kan duga?)
dykarbaggen är rätt stillsam, bara om man rör i vattnet sprätter den till
jag har fiskar hemma, kanske det skulle vara gott med lite fiskmat? (funderar på att ta med lite javamossa som jag har i akvariet också)

ungarna är fascinerade av den gigantiska skalbaggen det är en sak som är säker (jag för den delen med smile.gif )

om de kan flyga,kanske vi har svaret där.....tyckte väl det var skumt att den bara poppat upp i ett stuprör bland en massa blad smile.gif( flera km från närmaste vattendrag)
tack för svaret!
embees
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-04-2008, 16:00) *
Vad kul! De stora dykarbaggarna tycks inte vara så vanliga. För några år sedan fick jag i uppdrag att göra i ordning ett akvarium med olika vatteninsekter, men lyckades inte hitta några stora dykarbaggar trots flera försök i olika dammar som såg bra ut. Ni kan mycket väl ha kvar den i några dagar i ett akvarium eller liknande, men då måste det vara väl övertäckt. De kan flyga och rymmer gärna om de har möjlighet. Dykare är glupska rovdjur både som larver och vuxna. De äter alla möjliga smådjur, till och med små fiskar! Finns det någon bra damm i närheten kan ni gärna fånga lite mygglarver eller vattenloppor åt den. Sedan kan ni göra en utflykt till dammen och släppa ut den (den vill ha stillastående vatten, inte bäckar) så att barnen får se var den egentligen hör hemma. Lycka till!

Olle

Hur stora är de stora dykarbaggarna. Vi har olika stora sådana baggar i vår damm, varav de största är nästan två cm. Finns det de som är större än dem?
Lars-Olof Arvids
Dykarbaggarna behöver inga stora vatten, utan ett småsumpigt område med lite vattenblänk räcker säkert. Ibland håller de till i regnvattentunnor. Du kan testa att ge den lite akvariefiskmat, men helst vill den nog ha något levande. Lite javamossa uppskattar den säkert också. De stora dykarna blir ca 3-3,5 cm, men det finns också mindre arter.

Olle
vildvittra
nu har lilla dytiscus fått åka hem smile.gif fast stor var h*n smile.gif ca 3cm lång smile.gif
en av barnen undrade vad lilla parveln hette, hon visste att den hette något mer än stor dykarbagge
efter en lång disskussion barnen emellan bestämdes att den fick heta "dykis" för den var så bra på att dyka

slutet gott, allting gott!

tack för svaren, de har varit väldigt användbara
/Nina

baggen
Piccante
Dykarbaggar flyger, jag har sett mindre dykare i skogen miitt i natten så de rör på sig ganska mkt för att leta efter lämpliga vatten.
Orkidétjuven
Visst kan de flyga!!!
embees
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-04-2008, 08:39) *
Dykarbaggarna behöver inga stora vatten, utan ett småsumpigt område med lite vattenblänk räcker säkert. Ibland håller de till i regnvattentunnor. Du kan testa att ge den lite akvariefiskmat, men helst vill den nog ha något levande. Lite javamossa uppskattar den säkert också. De stora dykarna blir ca 3-3,5 cm, men det finns också mindre arter.

Olle

Jag kan med glädje berätta att den här stora sällsynta baggen har dykt upp (eller ner? tongue.gif ) i våran damm. Blev helt paff när jag såg hur STOOOR den är. Det innebär att den kommer att decimera beståndet av grod/paddyngel? Eller? För de är ju pyttiga jämfört med skalbaggen.
Huggorm
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-04-2008, 16:00) *
Dykare är glupska rovdjur både som larver och vuxna.

Larverna ser faktiskt ganska ruskiga ut. Vi hade sådana i en stor damm hos mina föräldrar, man var ju nästan rädd för att sticka ner fingrarna till dom där odjuren! Jag sköt ihjäl många dykarbaggar med luftgevär, tror det var för att skydda kräftynglena men jag minns inte riktigt. Visste inte att dom var ovanliga, i den dammen var dom det i alla fall inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon