Full version: Hibiskus tynar bort
Blomman2
Hej

Har en Hibiskus som håller på att tyna bort. Kan någon se på bifogad bild på ett av Hibiskusens blad vad det kan vara för fel och vad jag kan göra för att Hibbe skall bli alert igen?

Blomman

Hibiskus
Åsa, mälardalen zon 2
Har du flyttat den till ett riktigt soligt fönster??? Jag tycker skadan påminner om brännskador.
Blomman2
Hej Åsa

Tack för respons!

Fick den av en kompis och ställde den i ett söderfönster och väl där så blev det snärjigt med vattning eftersom den torkade ut snabbt med hängande och tappade blad som följd. Efter några veckor såg den ganska emlig ut så beskar jag den kraftigt i hopp om att få tillbaka tillväxten. Status är nu att de blad som växer ut efterhand blir gula/torkar/blir silvriga som på bilden och faller av. Antar att jag skall flytta den till ett ställe där den får mindre sol och mindre hög temperatur?
Malva15
Just det! En del hibiskusar tål inte det värsta solgasset och tynar i kapp med att vattningen kanske inte blir så jämn.
Att bladen torkar och ramlar av på en torr hibiskus som står i södersol med för mycket solgass får ses som en normal företeelse.'
Ställ den i ett väst eller ljust öst fönster så mår den mycket bättre och passa vattningen, vattna igenom den helt och ta bort överflödigt vatten från fatet/ytterkrukan och vänta med att vattna tills jordens ytskikt (ca 1-2 cm ner i jorden) blir torr innan du vattnar igen.
Lycka till! 000.gif
Blomman2
Hej Malva15

Stort tack för råd. Flyttar Hibbe och följer dina ordinationer rörande vattning.

Trodde i min enfald att Hibiskusar var soldyrkare av stora mått. Förstår nu att stark sol, hetta, lövfällning, beskärning och omplantering har utsatt den lille juvelen för hårda påfrestningar. Skall bli spännande att med "hållna tummar" följa adeptens förhoppningsvis grönskande utveckling i en ny omgivning.

Har för avsikt att flytta ett antal växter inkl Hibbe till en inglasad balkong i söderläge så småningom men får tydligen vara försiktig med både värme och kyla även "därute".

Mvh
Blomman
CalleF
CITAT (Malva15 @ 08-04-2008, 18:43) *
Just det! En del hibiskusar tål inte det värsta solgasset och tynar i kapp med att vattningen kanske inte blir så jämn.
Att bladen torkar och ramlar av på en torr hibiskus som står i södersol med för mycket solgass får ses som en normal företeelse.'
Ställ den i ett väst eller ljust öst fönster så mår den mycket bättre och passa vattningen, vattna igenom den helt och ta bort överflödigt vatten från fatet/ytterkrukan och vänta med att vattna tills jordens ytskikt (ca 1-2 cm ner i jorden) blir torr innan du vattnar igen.
Lycka till! 000.gif

... och jag som har alla mina hibiscusar uppradade i ett söderfönster!
Hmmm.
Blir det samma elände om man ser till att vattna ordentligt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon