Full version: Rädisefrågor
catlady
Jag sådde lite grejer häromveckan och döm om min förvåning när rädisorna redan stack upp efter bara 3 dagar! Jag var så försiktig eftersom jag hört från någon som fått alldeles för många att jag bara satte 4 frön. Nu har jag dock börjat undra om jag tänkt fel. Blir det en rädisa per frö eller ger varje frö en bunt rädisor? 4 rädisor äter man ju snabbt upp...
Och så undrar jag hur lång tid man ska räkna från sådd till skörd? Jag har mina sådder inomhus än så länge, men rädisorna kanske tål att flyttas ut nu här nere i skåne?
Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
1frö = en rädisa. Rädisor brukar man direktså utomhus, som de flesta andra rotsaker så gillar de inte omplantering. Rädisorna kan direktsås utomhus så snart marken har tinat (det är bra att så lite varje vecka så slipper man få massor av färdiga rädisor samma vecka).
catlady
Aha... ojdå, då får jag nog så mer! Jag har de värsta problemen med mördarsniglar (men inte riktigt än) så jag är rädd för att ha mina grönsaker utomhus... Skulle de klara en utflytt från 20 grader till runt 0 på natten, eller måste jag vänja dem?
rahmat2
Ett förslag för dig Catlady. I Sverige brukar man slänga bladen på Rädisor. Nu får du försöka använda dem. Jag brukar skölja dem och njuta av dem lika mycket som roten(det röd/via).
Åsa, mälardalen zon 2
De måste avhärdas ifall du ska testa ställa ut dem.

Tips: Man kan även äta fröbaljorna, man odlar t.o.m vissa sorter enbart för rädisbaljorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon