Full version: Kreditupplysning
Pirum
I samband med ett telefonoperatörsbyte gjordes en kreditkontroll på mig, helt som väntat, och det gick ju bra. Idag fick jag ett brev från kreditkollbolaget, vad det nu hette, och jag såg att de hade med mina inkomster från 2005, 2006 men inte 2007. Vilket väl sannolikt beror på att deklarationen ännu inte är klar. Men hur fort uppdateras kreditbolagens register? När kommer min 2007-inkomst med? Jag är förvånad att de inte kollade den, tänk om jag tjänat bra 2006, men levt rövare och bränt alla pengar 2007, hade jag då ändå fått godkänd kreditkoll? Kan kreditkontrollbolagen se hur mycket man har på bankkontot?

Jag borde väl googla, men anser det kompetensnedbrytande i längden.
netaave
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 18:27) *
I samband med ett telefonoperatörsbyte gjordes en kreditkontroll på mig, helt som väntat, och det gick ju bra. Idag fick jag ett brev från kreditkollbolaget, vad det nu hette, och jag såg att de hade med mina inkomster från 2005, 2006 men inte 2007. Vilket väl sannolikt beror på att deklarationen ännu inte är klar. Men hur fort uppdateras kreditbolagens register? När kommer min 2007-inkomst med? Jag är förvånad att de inte kollade den, tänk om jag tjänat bra 2006, men levt rövare och bränt alla pengar 2007, hade jag då ändå fått godkänd kreditkoll? Kan kreditkontrollbolagen se hur mycket man har på bankkontot?

Jag tror (hoppas) inte det
skogstroll
jag tror att det är olika mellan olika bolag och mellan olika uppgifter som fastighetsinnehav, skulder mm, ring och kolla!
Anma
Upplysningscentralen, UC

Gick inte att länka direkt till "UC:s källor", så kopierar texten här.
Lättare att läsa på deras sida, dock... smile.gif Klicka först på "UC:s information" i övre menyraden, sedan på "UC:s källor"
-------------------------------------------------------------
UC:s källor håller högsta kvalitet med marknadens bästa täckning, aktualitet och korrekthet. Vi är också ledande vad avser att lägga till nya datakällor och har t.ex. som enda kreditupplysningsföretag i Sverige uppgifter om: krediter som missbrukas hos banker och kreditmarknadsbolag, lämnade blanco- och borgenslån, aktuellt fastighetsinnehav direkt från Lantmäteriet, daglig bevakning och händelsestyrd uppdatering av koncernregisterinformation, besläktade företag, bokslutsanalys mm.

Vilka uppgifter inhämtas, varifrån och hur ofta?
Följande anmärkningar registreras hos UC
Hur länge ligger en anmärkning kvar hos UC?
Förklaringar till förkortningar på myndighetsnamn m.m.

Vilka uppgifter inhämtas, varifrån och hur ofta?

2008-01-10
Uppgift och källa
Uppdatering
Namn o adress på fysiska personer Skatteverket via Spar 5 ggr/vecka
Civilstånd Skatteverket via Spar 5 ggr/vecka
Taxerad inkomst, förmögenhet Skatteverket 1 ggr/år (juni/ aug/okt/dec)
Taxerad inkomst, förmögenhet, omräkningar Skatteverket 2 ggr/månad
Fastighetsuppgifter (taxeringsuppgift) Skatteverket 1 gång per år (okt)
Fastighetsuppgifter (lagfart, inteckning etc) Lantmäteriet 5 ggr/vecka
Äktenskapsförord SCB 2 ggr/månad
Personlig förvaltare Tingsrätt via PoIT 5 ggr/vecka
Aktiebolag Bolagsverket dagligen
Styrelse, VD mm i aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
Revisorer i aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
Händelseuppgifter i aktiebolagsuppgifter (ej beslutade ärenden i Bolagverkets diarium) Bolagsverket 5 ggr/vecka
Årsredovisningar aktiebolag Bolagsverket 5 ggr/vecka
Årsredovisningar koncern Bolagsverket 5 ggr/vecka
Nyckeltal för olika branscher och storleksklasser UC:s egna beräkningar 9 ggr/år
Koncernstruktur Årsredovisningar samt källor som tidningsklipp o enkäter Dagligen
Närbesläktade företag UC:s egna analyser Varje vecka
Börsnoterad Börslistor på www 5 ggr/vecka
Utskänkningstillstånd Kommuner via Folkhälso-institutet 1 ggr/månad
Certifieringar bl.a. ISO- och EMAS Ackrediterade utfärdade - via www.certifiering.nu 1 ggr/månad
Domännamn II-stiftelsen -
Tullkrediter Tullverket 2 ggr/månad
Kunglig Hovleverantör Hovlev.com Löpande
Yrkestrafiktillstånd Länsstyrelser via Vägverket 2 ggr/månad
Miljösanktionsavgift Naturvårdsverket Löpande
Förkommen ID-handling Den registrerade/UC:s reg Löpande
Ställda frågor och frågeställare UC Löpande
Sökt/prövad kredit UC:s kunder Löpande
Handels- och kommanditbolag; firma, adress m.m. SCB Varje vecka
Handels- och kommanditbolag; nya och avregistrerade, firmatecknare, delägare, prokurist, parallell- och bifirma Bolagsverket 5 ggr/vecka
Andra företagsformer SCB BASUN Varje vecka
Arbetsställen SCB Varje vecka
Juridisk person/enskild firma; telefon, adresser SCB Varje vecka
Näringsgrenstillhörighet (SNI) SCB Varje vecka
Branschbevakning SKI Var tredje månad
Företagsrekonstruktion och rekonstruktör Kronofogden och tingsrätt via PoIT 5 ggr/vecka
Enskilda näringsidkare SCB BASUN Varje vecka
Reg. för moms Skatteverket 5 ggr/vecka
Reg. för F-skatt Skatteverket 5 ggr/vecka
Reg. för arbetsgivaravgift Skatteverket 5 ggr/vecka
Företagsinteckningar Bolagsverket 5 ggr/vecka
Konkursborgenärer (oprioriterade konkursfordringar) Konkursförvaltare/ tillsynsmyndighet 5 ggr/vecka
Konkurser och konkursförvaltare Kronofogden och tingsrätt via PoIT 6 ggr/vecka
Kreditengagemangsuppgifter (beviljade lån/ krediter) Bank, kreditmarknadsbolag, kontokortsföretag Varje månad
Anmärkningar, obetalda skatter och allmänna avgifter Kronofogden 5 ggr/vecka
Anmärkningar, tredskodomar Tingsrätt 5 ggr/vecka
Anmärkningar, konkursansökningar Tingsrätt och Kronofogden 5 ggr/vecka
Anmärkningar, betalningsförelägganden Kronofogden Varje vecka
Anmärkningar, utmätning/återtaget gods Kronofogden 5 ggr/vecka
Missbrukade bankkonton Banker 5 ggr/vecka
Misskötta krediter och hypotekslån Banker och finansbolag 5 ggr/vecka
Missbrukade kontokortskrediter Banker, finansbolag och kontokortsföretag 5 ggr/vecka
Näringsförbud Tingsrätten via Bolagsverket 5 ggr/vecka
Skuldsaldo Kronofogden via Skatteverket Varje vecka
Skuldsanering Kronofogden via Skatteverket 5 ggr/vecka
UC Riskklass UC:s egna beräkningar Dagligen
UC Riskprognos UC:s egna beräkningar Dagligen
UC Betal samarbetande företag Varje månad
rahmat2
....

Du vill att jag ska googla bara för att kompetensen hos mig ska förstöras vad? smile.gif
Pirum
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 19:44) *
Du vill att jag ska googla bara för att kompetensen hos mig ska förstöras vad? smile.gif

Att i en tråd snacka sig fram till information ger mer åt fler, än att jag googlar och får ett serverat lösningsförslag som jag skummar igenom direkt på skärmen smile.gif
rahmat2
Gillar den stilen!
Anma
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 19:49) *
Att i en tråd snacka sig fram till information ger mer åt fler, än att jag googlar och får ett serverat lösningsförslag som jag skummar igenom direkt på skärmen smile.gif

Jag googlade åt dig, så nu har jag förstört dem möjligheten?? blush.gif
Pirum
Nädå smile.gif Nu undrar jag istället när UC gör den årliga kontrollen av min inkomst för 2007 smile.gif
swetrot
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 20:02) *
Nädå smile.gif Nu undrar jag istället när UC gör den årliga kontrollen av min inkomst för 2007 smile.gif

De gör ingen sådan kontroll på UC förrän den finns i offentliga källor. Det gör den när skatteverket utfärdat ett taxeringsbeslut för dig, vilket för de flesta sker veckorna före midsommar. Det viktiga för UC när de lämnar kreditupplysningar för telefonabonnemang, är att du inte har betalningsanmärkningar, eller väldigt många förfrågningar på kort tid. (Då kan man börja undra varför du den senaste tiden vill köpa så oerhört mycket saker, har du ekonomi för det?)

Vid andra former av krediter kan det förekomma att kreditgivaren, inte UC, vill veta din arbetsgivares namn och telefonnummer. Då ringer de dit och kontrollerar att du är anställd där, och vilken lön du har.
Anma

Svar:Taxerad inkomst, förmögenhet Skatteverket 1 ggr/år (juni/ aug/okt/dec)
Men jag tycker nog att det ser ut som fyra gånger per år... confused.gif
swetrot
Beroende på omfattningen på deklarationen utfärdar skatteverket taxeringsbeslut vid olika tidpunkter. Vanliga löntagare är ofta klara i Juni, medans de med flera tusen bilagor (mest aktiehajjar, och människor med väldigt mycket pengar) kan få vänta till december innan de räknat färdigt.
rahmat2

Behövs det att nåt företag kontrolerar nåns inkomst. För det brukar ta få minuter för att låna på SMS.
Anma
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 21:16) *
Behövs det att nåt företag kontrolerar nåns inkomst. För det brukar ta få minuter för att låna på SMS.

Ja, det behövs. Och smslånen ska också ha kreditkontroll tycker jag. Nä, förresten, de ska förbjudas.
Tyvärr finns det alldeles för många människor som inte inser konekvenserna av sitt handlande.
Pirum
SMS-lånen bör förbjudas eftersom det handlar om ockerverksamhet. Däremot vet jag inte om en del personer per automatik ska vägras möjlighet att låna pengar. Man kan ju ha haft en tidigare skuld, som står i registret, men sedan dess skaffat sig fast jobb eller vunnit pengar på aktier eller nåt annat lurendrejeri som gör att man har möjlighet att betala tillbaks lån. Fast när det gäller SMS-lån är det väl oftast så att den med fast jobb sällan behöver den typen av lån.

Tillägg : jag förvånas storligen över att folk köper konsumtionssaker som TV, dator, semesterresor, bil, på kredit. Ok, bil kanske man måste ha fort som tusan för att kunna fortsätta jobba, om den gamla måste skrotas, men TV och dator kan man ju hitta fungerande för några hundringar, det borde väl räcka tills man sparat ihop till den teknikpryl man vill ha. Kan man inte spara så kan man ju inte heller avbetala...och semesterresa på avbetalnin? Jag fattar det inte. Kanske är jag inskränkt.
Netha
Kan kreditkontrollbolagen se hur mycket man har på bankkontot?

När vi bytte tel.operatör så fick vi brev ang. kreditupplysning.
Där stod inget om förmögenhet/pengar på banken.
Endast inkomstuppgift för de två senaste åren.

Du kan ju se på ditt besked om där står några sådana uppgifter.
Det som står i ditt "brev" har de gett den som frågat.
rahmat2
I samband med SMS-lån tycker jag att möjligheten som lockar för det mesta de omyndiga måste ifrågasättas. För alla vi som tonåringar har lockats till att ha en hundring i fickan. Denna villja utnyttjas av företag i vinst syfte.
Netha
CITAT (Pirum @ 08-04-2008, 21:59) *
SMS-lånen bör förbjudas eftersom det handlar om ockerverksamhet. Däremot vet jag inte om en del personer per automatik ska vägras möjlighet att låna pengar. Man kan ju ha haft en tidigare skuld, som står i registret, men sedan dess skaffat sig fast jobb eller vunnit pengar på aktier eller nåt annat lurendrejeri som gör att man har möjlighet att betala tillbaks lån. Fast när det gäller SMS-lån är det väl oftast så att den med fast jobb sällan behöver den typen av lån.

Tillägg : jag förvånas storligen över att folk köper konsumtionssaker som TV, dator, semesterresor, bil, på kredit. Ok, bil kanske man måste ha fort som tusan för att kunna fortsätta jobba, om den gamla måste skrotas, men TV och dator kan man ju hitta fungerande för några hundringar, det borde väl räcka tills man sparat ihop till den teknikpryl man vill ha. Kan man inte spara så kan man ju inte heller avbetala...och semesterresa på avbetalnin? Jag fattar det inte. Kanske är jag inskränkt.

Håller med till 100% ... förutom bilen då ... den har nog inte så värst många pengar till
att köpa kontant.
henriks
CITAT (swetrot @ 08-04-2008, 21:13) *
Beroende på omfattningen på deklarationen utfärdar skatteverket taxeringsbeslut vid olika tidpunkter. Vanliga löntagare är ofta klara i Juni, medans de med flera tusen bilagor (mest aktiehajjar, och människor med väldigt mycket pengar) kan få vänta till december innan de räknat färdigt.

Man behöver varken ha tusen bilagor, vara aktiehaj eller ha mycket pengar för att få vänta till december. Det räcker med att deklarera för näringsverksamhet på N1 bilaga- VIPS så var det klart - december it is!

CITAT (Netha @ 08-04-2008, 22:20) *
Håller med till 100% ... förutom bilen då ... den har nog inte så värst många pengar till
att köpa kontant.

För att inte tala om hus eller lägenhet. Jag skulle vilja se den som kan köpa sitt boende utan att låna.
Annars håller jag definitivt med om att det borde rensas upp i lånedjungeln, både sms lån och vissa suspekta finansbolag som skickar låneerbjudanden stup i kvarten.

Om en person inte får låna i banken - då är det nog mest beroende på att vederbörande inte borde låna alls - eftersom ekonomin inte tål det. Att då låna pengar till ockerränta av ett finsansbolag, det blir det knappast bättre av!
Aqvakul

Din inkomst för 2007 är den du ska deklarera senast den 5 maj. Gör du det på nätet så fastställs den i juni och först därefter kan den bli tillgänglig för t.ex. ett kreditupplysningsbolag.
Anma
På tal om deklarationen, om man begär ackumulerad skatteberäkning, kommer beskedet först i december då? Någon som vet? Inga andra ändringar i deklarationen...
Pirum
CITAT (henriks @ 08-04-2008, 23:09) *
För att inte tala om hus eller lägenhet. Jag skulle vilja se den som kan köpa sitt boende utan att låna.

Så är det självklart, även reparationer som värmesystem i huset kan man ju behöva låna till. Eller plötsligt tvunget bilköp. Annars menar jag nog att man bör spara till ett bilköp, inte betala i efterskott. Har man inte råd att köpa en BMW med sparade pengar så kanske man inte ska ha en BMW, för att spetsa till det lite. (Själv kör jag en Audi 100 som snart är lika gammal som jag själv:) )
swetrot
CITAT (henriks @ 08-04-2008, 23:09) *
Man behöver varken ha tusen bilagor, vara aktiehaj eller ha mycket pengar för att få vänta till december. Det räcker med att deklarera för näringsverksamhet på N1 bilaga- VIPS så var det klart - december it is!

Så är det också, ja. Glömde det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon