Östh
Vad isolerar bäst ? Börjar få alltför trångt under belysning o 15 graders temp. Kommer att börja försiktigt på en delvis inbyggd uteplats. Skall jag skydda plantorna med några lager odlingsväv eller bubbelplast? :sweatingbullets: :help:
Fenja
Var i landet bor du? Det kan kanske behövas både flera lager fiberduk och bubbelplast om det är kallt.
Mvh
Fenja
Östh
Bor i zon 3.
Fenja
På dagarna kan du nog börja avhärda dem under flera lager fiberduk. Ta av ett lager allteftersom och låt dem stanna ute utan skydd när risken för nattfrost är över. Vid frostrisk är bubbelplast bra, men du kan också lägga över lakan eller något liknande som extra skydd.
Mvh
Fenja
ewa zon 3
CITAT (Östh @ 08-04-2008, 18:35) *
.../Börjar få alltför trångt under belysning o 15 graders temp. Kommer att börja försiktigt på en delvis inbyggd uteplats. Skall jag skydda plantorna med några lager odlingsväv eller bubbelplast?/.....

Vad är det för plantor du tänkt flytta ut?

/Ewa
Östh
De som tar mest plats nu och därför skulle behöva flyttas ut är: Spikklubba, stockros, jätte verbena, tagetes, tomater och lavendel. Vad tror ni har bästa chansen att klara en tidig avhärning? confused.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Fenja @ 08-04-2008, 20:58) *
På dagarna kan du nog börja avhärda dem under flera lager fiberduk. Ta av ett lager allteftersom och låt dem stanna ute utan skydd när risken för nattfrost är över. Vid frostrisk är bubbelplast bra, men du kan också lägga över lakan eller något liknande som extra skydd.
Mvh
Fenja

Menar du att de kan vara ute under dagen men att man ska täcka dem under den kalla perioden/natten?

Lakan har jag ju massor av så det ska jag testa.

ingrid
ewa zon 3
CITAT (Östh @ 09-04-2008, 17:54) *
De som tar mest plats nu och därför skulle behöva flyttas ut är: Spikklubba, stockros, jätte verbena, tagetes, tomater och lavendel. Vad tror ni har bästa chansen att klara en tidig avhärning? confused.gif

Tomater och många tagetessorter kan vara väldigt känsliga för låga temperaturer. Tomater, som jag odlar ute, börjar jag inte att avhärda förrän i början på juni.
Spikklubba är också värmeälskande men lite osäker på hur känsliga de är för låga natttemperaturer.
Jätterverbena och lavendel går bra att flytta ut nu, men som sagt täck gärna helt med fiberduk i början även soliga varma dagar så att bladen hinner anpassa sig till det mycket ljusare och blåsigare utelivet.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon