Elinzon1-2
Jag vill ha ett växthus och går alltså i det fantastiska planeringsstadiet där inget är omöjligt. Skulle vilja ha både plattor för krukor och möbler och dessutom rena bäddar.

Är det bara att gräva, fylla makadamm isolera plus mer makadamm och sedan välja sättsand eller jord beroende på om det skall vara plattor eller bädd? Räcker 50 cm matjord till ex.vis kiwi eller liknande?

Elin
inglan
Hej! Har tyvärr inget svar åt dig, för jag undrar samma som du, så hoppas att vi får svar!

Hälsningar Inglan smile.gif
ingelsgarden1
Hej! jag tycker att det verkar vettigt, men om 50 cm. matjord räcker är jag inte säker på har ingen erfarenhet av Kiwi. Är det ett träd växer säkert rötterna djupare så där skulle jag inte ha makadamm utan låta rötterna gå ner i leran ( om det är lera i botten ). Om du ska odla andra växter ex. grönsaker, blommor eller tomater tycker jag att du ska lägga någen form av markduk på makadammen innan du lägger dit matjorden så att inte matjorden riner ner i makadanen, där räcker det med ca. 50 cm med matjord.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon