Ni som förodlat luktärter, har ni varit med om detta: För ett par dagar sedan toppade jag dem allihop över två bladpar. Men nu har bladen blivit lite konstiga - inte direkt skrumpna och inte missfärgade heller, men det är som att de lite torkat ut - bladnerverna syns plötsligt mkt tydligt, och bladen bucklar sig en aning.
Jag ser inte tillstymmelse till några skadedjur, och vatten har de haft hela tiden.
Tror ni det är något fel?
tips och erfarenheter mottages tacksamt
Eklo
Har du nyligen tagit av plasten som de grodde under så kan det vara den torra luften de reagerar mot?
Mvh
Fenja
Tack för raskt svar Fenja, men nej - plasten har varit av i flera veckor. Det nya är att jag toppade dem för ett par dagar sedan - kan det vara att stjälksnittet torkat ut dem lite tro?
mvh Eklo
Hej
jag tycker att säga att bladen skrumpna på grund hög luftfuktighet och kallt,
Lycka till, H:Bassam
Jag tror att du kan ha rätt i det Eklo, ofta blir ju bladen fula nerifrån på ärtväxter. Mår de bra i övrigt så delar de sig säkert snart och skjuter nytt.
Mvh
Fenja
Tack Bassam, men varken hög luftfuktighet eller kallt där ärterna står.
Jag tänker som du fenja, jag håller nu tummen och ser till om de kryar på sig när de har vant sig lite.
mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.