Krokodilen
Vad kan det kosta att fälla en jättetall? (Säkert 25 meter hög.) Vi har funderat hela vintern och kommit fram till att det räcker med en jättetall på vår 850 kvm tomt. Den som står mitt på tomten och dominerar både tomten och huset är vi nästan säkra på att vi vill fälla.

Men innan vi ringer någon trädfällarfirma vore det bra att ha en susning om vad det kan tänkas kosta.

Och vad det kan kosta att få bort stubben också.

Förhoppningsvis går det att göra sektionsfällning där någon klättrar upp i trädet och tar ner bit för bit. Även om stammen är tjock. Annars vet jag inte hur man ska bära sig åt utan att köra in en skylift på tomten och förstöra växtlighet.

Någon som hört talas om den här firman, som är verksamma i närheten där vi bor? www.tradfallarlaget.se

Tacksam för svar på frågan och andra tips när det gäller fällningen. thanks.gif

Lägger upp en bild så man får en aning om storleken på tallen. Tomten på baksidan ligger ett par meter lägre än huset.

[attachment=16451:Bild_008__2_.jpg]
EKLO
Jag var för en tid sedan tvungen att hyra in folk för att ta ner en väldigt hög gran som börjat falla i ett uthus riktning. Det kostade 2.800 kr + moms, men den stod extremt krångligt och tog 8 timmar för 2 man. Ett "enkelt" träd bör inte kosta hälften tror jag.

mvh Eklo
KURT
En skylift väger nästan inget alls, och behöver inte förstöra mycket. Dessutom kan man i de allra flesta fall fälla hela trädet, i många fall undrar jag om de inte tar ned träd i bitar bara för att tjäna extra pengar!
Jan af Lisö
Skulle uppskatta trädfällning till ca 3000:- samt stubbfräsning till ca 1000:-. Det är ett vagt minne vad jag har sett på annonser.

Men du kan gärna leta lite på nätet efter "trädfällning" och "stubbfräsning", tänk bara på att allt är mycket dyrare i Stockholm. Stubbfräsning kan bli billigare om flera grannar anlitar fräsaren samtidigt, de brukar ta en viss kostnad att komma fram.
KURT
Du kanske kan spara en högre stubbe och göra något roligat av den, så slipper du kostnaden för fräsningen.
CGB
Det är ju tiden och verktygen som kostar. Det framgår inte av bilden om avsågade grenar och stamsektioner kan fällas ner direkt eller om de bör transporteras sidleds i luften med hjälp av för ändamålet uppriggad linbana innan de placeras på önskat ställe på marken. Oftast behövs två man, ibland flere. Avgörande är det fria utrymmet under trädet och kronan, eventuella luftkablar osv.

"En skylift väger nästan inget alls, och behöver inte förstöra mycket", javisst, men om tallen är 25 m +, blir släpversionerna lätt för liten och då är alternativet lastbilsversionen som kan vara både tung och otymplig. Är skyliften tillräckligt väl tilltagen kan man å andra sidan tänka sig att den står parkerad utanför själva gårdsplanen eller tomten?

Själv skulle jag ta in offerter för den här sortens arbete av företag som på förhand har bekantat sig med de aktuella förhållandena på platsen. 2800 SEK för 16 mantimmar arbete verkar inte vara i överkant.
Anders Roslagen
Hos mig kostar trädfällartjänster 500 per timme med moms och det räknas som billigt här. Beror lite på hur ni ska få det bortskaffat också. Om man ska ta vara på veden och få det uppsågat i kubbar tar ett stort träd två timmar.
Krokodilen
CITAT (Anders Roslagen @ 09-04-2008, 18:02) *
Hos mig kostar trädfällartjänster 500 per timme med moms och det räknas som billigt här. Beror lite på hur ni ska få det bortskaffat också. Om man ska ta vara på veden och få det uppsågat i kubbar tar ett stort träd två timmar.

Fast tallved är väl inget att ha och elda i kakelugnen med? Så då är det bara att låta dom frakta bort den.
Anders Roslagen
Tallved är utmärkt. Även om björk är bäst så är det inte såå stor skillnad.
EKLO
Jag känner mig nu högst skamsen och inser att räkningen på 2.800 + moms som jag skrev om ovan för den urkrångliga granfällningen var ett rent bussighetspris. Nu vet jag bättre, men det låga prisförslaget i förhållande till det antal timmar de jobbade var underligt nog deras eget. Skamsen likafullt.

Lena i Torslanda
Bara en liten kommentar om tallved. När jag hade sotarn hemma senast så påpekade han att ved från barrträd ska användas med måtta och blandas med minst 75% lövträdsved. Barrträd sotar nämligen igen pipan oerhört mkt mer än lövträd och kan om man har otur ställa till problem med draget och underhållet. Sotarna gillar inte barrträdsved.
Detta sa när han såg min stapel med huggen tallved utanför garaget.
160kvm stort hus
Trädfällarlaget kan jag rekommendera. Vi har haft dom hemma. betalade 3000 för tre stora träd som stod jätteknepigt.
Tog ner dom bit för bit.

Det billiga priset var för att vi tog hand om allt efteråt. Kvista, bortforsling av grenar, uppkapning av träd osv.

Blir nog dyrare om dom gör det.
KURT
CITAT (Lena i Torslanda @ 10-04-2008, 07:46) *
Bara en liten kommentar om tallved. När jag hade sotarn hemma senast så påpekade han att ved från barrträd ska användas med måtta och blandas med minst 75% lövträdsved. Barrträd sotar nämligen igen pipan oerhört mkt mer än lövträd och kan om man har otur ställa till problem med draget och underhållet. Sotarna gillar inte barrträdsved.
Detta sa när han såg min stapel med huggen tallved utanför garaget.

Om det vore fallet så skulle ju de flesta som eldar med pellets få problem, eftersom i princip all pellets görs av barrträdsved. Om det sotar eller ej beror mera på om veden är torr, vad man har för panna/kamin samt hur man eldar.
Huggorm
Barrved bildar tjära eller något liknande i skorstenen, och är inte helt bra att elda. Men sotar man med jämna mellanrum är det ingen fara, då håller man efter mängderna. Sveriges skogar består till 81% av gran och tall, så man kan knappast låta bli att elda dessa trädslag. Ett värre problem kan vara när man eldar i en öppen spis, att barrved "sprätter" och kan skjuta ut gnistor på parketten.
henriks
Att barrved skulle vara sämre än lövved som bränsle i en riktig vedpanna är rent nonsens. Energiinnehållet i allt TORRT trä är ungefär det samma per kg. Eftersom gran och tall är lättare än tex björk är energiutbytet per inlägg i pannan mindre. Att barrved skulle bilda tjära i skorstenen förutsätter för det första att man har en panna som inte förbränner veden fullständigt. (antingen felkonstruerad panna eller troligare alldeles för fuktig ved)

Största skillnaden mellan olika trädslag är hur "lätttorkade" de är och hur mycket energi det innehåller per kubikmeter.

Skall man elda veden i en öppen spis - då är det en helt annan sak, barr sprätter som sagt gnistor, det gör inte björkved.

Personligen eldar jag just nu med granflis, eftersom vinterns förråd är slut. I rätt panna går det att elda i princip vad som helst.
Fågelvägen
Har du kollat med kommunen om det är tillåtet att fälla träd där du bor? I Nacka t.ex. måste man ha marklov för trädfällning, eftersom de uppvuxna stora träden är en del av områdets identitet. Fäller man utan lov kan det bli böter (upp till 9000 kr i Nacka).

Smaksak förstås, men jag tycker området på din bild blir mycket fattigare utan den välväxta tallen. Och en tall är inget hinder för andra planteringar, rötterna ligger inte vid markytan och tallen är inte särskilt törstig.
Lilla Sibirien
Barrved är lika god ved som björkved. Bästa värmeeffekt har torr ved. Varför man oftast pratar om att björkveden är bäst är att den i en öppen eld inte sprakar så mycket och inte kastar ut så mycket glöd som barrveden gör, men det är absolut ingen skillnad med att elda med barr- eller björkved. Allting annat är nonsens.

Gammalt talesätt är: All ved som skall eldas under nästa vinter, skall vara huggen och under tak före midsommar, dvs fälld under vinter (förrän saven har stigit), klyvd förrän veden har hunnit torka för mycket, och under tak före midsommar.

Med andra ord, ta vara på den ved ni kan få av detta stora barrträd. Men se till att veden är ordentligt torr förrän ni eldar, och det samma gäller om ni eldar med björkved. Det viktigaste är att elda med torr ved oberodende vilken typ av trädslag det är. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon