Full version: Papptak
Hasse_h
Vet inte om sådana här frågor platsar här, men gör ett försök.

På papptaket på garaget har det bildats ett par stora bubblor. De fanns redan när vi köpte huset '99 och hamnade på listan över anmärkningar vid besiktningen. Eftersom pappen fortfarande är hel, och inspektioner på garagets vind inte visade att det läckt in något så fick det bero.

Men frågan är om man ändå bör göra något åt det? Kan eller bör man laga en sådan defekt? Eller ska jag vänta tills jag lägger om hela taket om kanske 4-5 år? Hur skulle jag kunna laga det om det är nödvändigt?

Taket lutar kanske 30° så det blir aldrig något stillastående vatten på pappen.
Annelie
Visst går det att laga! Bättre att föregå än föregås smile.gif

Du gör så här att du skär sönder bubblan från centrum och ut till fast kant - det ska bli tårtbitar av det hela.

Sedan smetar du på någon form av tjära/klister som finns att köpa för just detta ändamål, viker ner "tårtbitarna" igen och avslutar det hela med att klistra på en ny bit papp över lagningen.

Snabbt och smidigt faktiskt. Taket blir ju lappat och inte så "snyggt" - men vem bryr sig så länge det håller torrt! smile.gif
Hasse_h
Tack! Det lät ju enkelt o smidigt. Att det inte blir snyggt bryr jag mig inte om, bubblorna är fula de också... rolleyes.gif
Betty
I tidningen Gör Så Här nr.11, 5 augusti, finns en artikel om just reparationer på skadade papptak. De använde självhäftande takpapp - Isopal topsafe som finns i två bredder. Luftbubblor i ett tak med fall kan lagas så här:
1. Skär flikar i bubblan.
2. Stryk rikligt med takkitt under flikarna.
3. Vänta ca. 30 minuter.
4. Pressa ner flikarna.
5. Spika fast dem med pappspik.
6. Spackla med takkitt.
7. Täck med glasfiberväv.
8. Spackla med takkitt.
9. Täck med tjära.
Annelie
Hrm... tror nog att du förstod att tjäran ska klistras under tårtbitarna som sedan läggs ner igen...

Men jag ville ändå förtydliga det för jag såg att min förklaring inte riktigt höll hela vägen rolleyes.gif smile.gif

Och Bettys tips låter också bra!
Hasse_h
Tack Betty, det lät också bra.
Jodå, Annelie, jag insåg det... tongue.gif
Tommy
"If it ain't broken - don't try to fix it"

Verkar onödigt att skära i pappen om det är helt. Mer sällan håller en lagning bra.

Håll ögona på dem så att det inte spricker och läcker och stå ut till omläggning är mitt råd.
Hasse_h
Hmm...ok, ska kolla det lite noggrannare i helgen och se om det finns några sprickor i bubblorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon