Myosotis
08-04-2008, 20:20
Nattetid så här års hörs sträckande sjöorrar där jag bor, änder som sneddar över Skåne på flytten. De övervintrar till havs och häckar i fjällsjöar. Inte många känner till deras läte, ett mjukt skällande. Förr i tiden trodde man att det var Odens hundar som skällde och kallade fenomenet för "Odens jakt". Det är så vackert och stämningsfullt. Gå ut och lyssna en lugn kväll när det har blivit mörkt, de kanske flyger förbi hos dig också.
Sussie F-Flower
08-04-2008, 20:29
Häftigt!!!!
Vet inte om det finns sjöorrar i Norrland, har iaf inte hört talas om dom. (Sundsvall +västerut)
Däremot så har jag flera, flera kvällar vid 24-tiden, när jag är ute med hunden, hört svanar (eller om det är kanadagäss, blir alltid så osäker när jag hör dessa var för sig...).
Att dom är ute och flyger på nätterna????????
Hörde en morkulla också den 4e april kl 20.30. Såg den inte pga dimman. Deet var mystik.
Har aldrig hört den sååå tidigt någon gång tidigare, vad jag minns.
Skulle vara kul att se en sjöorre. Bilder kanske???
Mvh.
Myosotis
08-04-2008, 21:00
[attachment=16454:Melanitta_nigra.jpg]
Bilden hittade jag på google.
Svanar etc. kan flyga omkring på natten när de har blivit störda. Man hör ofta knipans vingljud. Jag har även hört nattsträckande trana och en väldig massa konstiga ljud vissa vårnätter.
Sussie F-Flower
08-04-2008, 21:47
Är det en sjöorre...?
Ser ut som en... gås... över näbben, tycker jag....
Myosotis
08-04-2008, 22:31
Ja men gäss och änder är ju nära släkt så den får lov att vara lite lik en gås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.