Det håller på att grävas upp för dränering på min arbetsplats, så jag räddade en massa påskliljor och en buske av något slag, som bara skulle ha kastas annars.
Frågan är hur man tar hand om dem på bästa sätt? Går det att förvara påskliljelökarna ovan jord på något sätt, trots att de har fått blad och börjat växa för säsongen? Eller bör jag gräva ner dem direkt?? (Ska nämligen möblera om en hel del i trädgården i sommar ändå, så det skulle vara skönt om det gick att vänta med själva planteringen. Men det kanske inte går??)
Du kan väl bara jordslå dem i ett hörn där de inte är i vägen så länge tills de ska planteras ut på sin växtplats? Annars kan du kruka dem i kärl, njuta av dem och plantera ut dem i sommar efter blomning.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
08-04-2008, 20:30
Enklast kanske är att köpa en säck "billig" jord och skära upp en skåra i den Och placera dem i "säcken nere i jorden" Lägg säcken lite skuggigt tills du har tid att plantera Lökarna överlever men bladen kan se lite tråkiga ut (själv har jag ofta mina lökar förvarade så över sommaren för plantering på hösten och alla har överlevt)
Vilken bra idé, det ska jag ta fasta på nästa gång jag har nåt akut att plantera o inte har plats
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.