Full version: Kardinallobelia
Sussie F-Flower
Jag har köpt frön och sått Kardinallobelia i år. wub.gif Pytte-pytte små frön.

Tyckte att den såg så maffig och härlig ut. Den var ju dessutom perenn.

Hade dock så gräsligt många sålådor överallt i hela köket och det bar sig inte bättre än att min hund rev ner några lådor... däribland K-lobelian. nono.gif Nu har det gått över en månad och inte ett enda frö har kommit upp!

Undrar om någon vet om trädgårdsmästarna brukar ha den? Så att man kan köpa färdiga plantor istället.
Alba
Jag har aldrig sett den i någon trädgårdsbutik.
Jag önskar att den skulle komma för den är ju så fin.
Sussie F-Flower
Fräschar på minnet lite hos Er, ifall att någon har köpt den och inte minns vad den heter.

Så här ser iaf blomman ut...
Blomstertanten
Tvivlar på att Kardinallobelian är härdig här. Mina kom inte tillbaks efter vintern i alla fall. sleep.gif Försökte ett par år i följd så nu har jag insett att den inte är härdig i zon 3 i alla fall.
Men kanske går i zon 1 i gynnsamt läge unsure.gif

Jag har aldrig sett att de säljer plantor nånstans , bara frön.
Hittade detta när jag googlade : Kardinallobelia
MariaS
Vattenliv.nu har kardinallobelia till försäljning i maj. Den är härdig i zon två, men går bättre om man krukar den om hösten och förvarar den torrt över vintern.
Sussie F-Flower
Tack så mycket, Ni som svarat så här långt.

Ja, visst är den väl fin???
Jag har ringt min närmaste Trädgårdsmästare idag. Dom hade en liknande sort på frö som var lite lägre men inte just den sort som jag ville ha.

Har kollat på Vattenliv också nu, men den var hälften så hög som den jag hade tänkt mig + att den var tillf slut.

Om jag inte får tag i K-Lobelian så har jag funderat på Ricinblommor ist.
Är ju ganska så lika stuk på dessa två.

Finns någon medlem här på odla som dragit upp Ricin, och som kanske kan sälja några plantor till mig...?
Skulle vilja ha ca 4 st.

Blomstertanten: Jag såg att det stog på påsen att man måste övervintra "frostfritt", det hade inneburit källaren för mig.

Fler svar önskas gärna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon