Eftersom jag har hört att ni har haft regnigt och kyla, så att en många ligger efter i fråga om knoppar o blommor, så tänkte jag att det kanske kan vara trevligt med en liten försmak på vad ni inom en kort tid kommer att ha själva ..
Bara lägga till att här nere har vi fruktasvärd torka. Vattningsförbud för både privata och kommunala trädgårdar, inga pooler får fyllas och en lång etc lista.En väninna med pool, gräsmatta och rosenknoppar är väldigt ledsen över att se hur allt dör. Rosorna och andra småplantor som var uppe när förbudet kom, smyger hon omkring och stänker lite sköljvatten på. Böterna är mellan 500€ och 3000€, ingen småpotatis alltså.. Många byter ut gräsmattorna mot träplattor eller grus, beroende på var gräsmattan fanns...
Dom håller på att studera hur dom ska gå tillväga för att ransonera även i hushållen from juni om det inte regnar ordentligt i Catalunien. Samtidigt är många andra län översvämmade pga störtregn..förhandlingar om att få vatten från andra län har gått i stöpet, för även där dom har översvämmningar nu, så försvinner det vattnet rätt ner i havet, för det finns inga uppsamlingsdammar mellan regnområdena och havet... Filmen Water world verkar bli verklighet..
Men än så länge vattnar jag försiktigt med vattenkanna och duschflaska...
Här kommer alltså lite vår, jag hoppas att jag får njuta av era bilder i juli när mina är överblommande....
Ett par frågor, min Passiflora Caerula har börjat blomma, den har tyvärr inte blivit befruktad, för enl vad jag har hört behövs det vara pollen från en annan planta för det, och det har jag inte i år..så, ska man klippa bort hela blommman ända ner till grenen när den har vissnat, eller bara nypa bort själva blomman ???Och vad tyckern ni, ska jag fortsätta att fläta prästkragen eller ska jag låta den stanna vid den här höjden?
[attachment=16461:DSCN6401.JPG][attachment=16462:DSCN6402.JPG][attachment=16463:
DSCN6371.JPG][attachment=16464:DSCN6367.JPG][attachment=16465:DSCN6360.JPG][atta
chment=16466:DSCN6403.JPG][attachment=16467:DSCN6377.JPG][attachment=16468:DSCN6
375.JPG][attachment=16469:DSCN6365__Small_.JPG]