lissa
Eftersom jag har hört att ni har haft regnigt och kyla, så att en många ligger efter i fråga om knoppar o blommor, så tänkte jag att det kanske kan vara trevligt med en liten försmak på vad ni inom en kort tid kommer att ha själva ..
Bara lägga till att här nere har vi fruktasvärd torka. Vattningsförbud för både privata och kommunala trädgårdar, inga pooler får fyllas och en lång etc lista.En väninna med pool, gräsmatta och rosenknoppar är väldigt ledsen över att se hur allt dör. Rosorna och andra småplantor som var uppe när förbudet kom, smyger hon omkring och stänker lite sköljvatten på. Böterna är mellan 500€ och 3000€, ingen småpotatis alltså.. Många byter ut gräsmattorna mot träplattor eller grus, beroende på var gräsmattan fanns...
Dom håller på att studera hur dom ska gå tillväga för att ransonera även i hushållen from juni om det inte regnar ordentligt i Catalunien. Samtidigt är många andra län översvämmade pga störtregn..förhandlingar om att få vatten från andra län har gått i stöpet, för även där dom har översvämmningar nu, så försvinner det vattnet rätt ner i havet, för det finns inga uppsamlingsdammar mellan regnområdena och havet... Filmen Water world verkar bli verklighet..
Men än så länge vattnar jag försiktigt med vattenkanna och duschflaska...
Här kommer alltså lite vår, jag hoppas att jag får njuta av era bilder i juli när mina är överblommande....
Ett par frågor, min Passiflora Caerula har börjat blomma, den har tyvärr inte blivit befruktad, för enl vad jag har hört behövs det vara pollen från en annan planta för det, och det har jag inte i år..så, ska man klippa bort hela blommman ända ner till grenen när den har vissnat, eller bara nypa bort själva blomman ???Och vad tyckern ni, ska jag fortsätta att fläta prästkragen eller ska jag låta den stanna vid den här höjden?
[attachment=16461:DSCN6401.JPG][attachment=16462:DSCN6402.JPG][attachment=16463:
DSCN6371.JPG][attachment=16464:DSCN6367.JPG][attachment=16465:DSCN6360.JPG][atta
chment=16466:DSCN6403.JPG][attachment=16467:DSCN6377.JPG][attachment=16468:DSCN6
375.JPG][attachment=16469:DSCN6365__Small_.JPG]
Snigelhatare
Fläta prästkragen? Tycker att det ser ut som en helt annan växt som är flätad?

Eller är det en så stor uppstammad margurite? I så fall är jag imponerad.

Ser att du har terass, men hur är det för övrigt med sniglarna? Lika eländigt där som här? Inga fåglar eller andra djur som äter dem?
lissa
Ops, ser att man inte ser bilderna, gör ni det eller måste ni hålla på och trycka fram dom en o en ???
Nja, det är nog en Marguerite..men inte stor och ingen regelriktig uppstammning eftersom jag tog och delade upp grenarna i tre grupper och flätade. Det är lite synd att grenarna blir så krokiga , typ martall, men idag har jag försökt räta ut den lite..Själva stammen och "kronan" mäter kanske runt 40 cm. På panoramabilden ser man blomman nertill till vänster framför det lilla växthuset från IKEA. Jag ju ha köpt en som var mindre och lämplig att fläta isf att ta den jag hade, men jag var så sugen på att fläta en..Vad anser du om höjden, ska jag låta den bli högre eller låter jag den stanna vid den här höjden ??
I förrgår hittade jag en snigel som hade hjälpt till att käka på mina Kannor.. För ett tag sedan hade dom kalasat på min stora fina Musa Ensete, men då måste det ha varit många, för jag var tvungen att klippa av 4 stora blad, så nu har den bara 2 blad kvar, varav det ena har blivit naggat redan. Den jag hittade var liten och gråaktig, fy fasen, jag kan inte med dom. Jag trodde att jag skulle bli befriad, jag bor ju mitt inne i stan..Jag ser att dom säljer fällor och gud vet allt, och ibland klagar någon ordentligt i det spanska formet, men jag ser det inte så ofta, och inte så mycket som ni gör..
Här äter man sniglar, inte dom som är utan hus, och det har väl inte dom spanska mördarsniglarna??. När det har regnat ser man folk som är ute och plockar sniglar...det är inte vinbärssniglar(?) man plockar, dom här är mycket mindre och har bruna hus.
Det är inte klokt hur mycket elände dom kan göra på kort tid. NU har jag faktiskt blivit rädd, jag har ju proppat med växter. Hitintills verkar det som om dom helt äter blad som Kanna, och musa, såna som egentligen inte har någon stam, utan bladen börjar vid marken... ranting.gif
Tack för svaret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon