Full version: Vansinnesprojekt!
MammaMattsson
Det har jag!

Jag har en vild plan angående en pion och perennrabatt a'la 60 meter eller mer. Fast jag egentligen borde ta itu med att:

Flytta några yngre Gullregn som frösått sig för tio år sedan,
plantera mina perenner jag sådde förra året,
Plocka bort skräp från tomten,
Packa ned alla saker i huset för det skall rivas, och byggas nytt,
Rensa grönsakslandet,

Och 10000000 andra saker. Jag hatar orden:"borde" "ska" och "måste".

För gräver jag inte ned några pioner, kommer jag att få vänta ännu längre på att få se dem blomma, eller hur?
Imorgon skall jag ta digitalkameran på rundvandring, så skall ni få se litet hur det ser ut.
Visst ja, jag "borde" fortsätta på projekt häck runt tomten, vilket är en luring, då det handlar om en rejäl bit ängsmark, dessutom hörntomt. Vi talar om 100-tals meter. Och, jag har definitivt inte kassa till att köpa dessa tjusiga färdighäckar som finns. Men, jag har tid, och jag har tålamod, vilket bör arbeta i min favör. Hoppas jag iallafall.

Pioner!
Gåsis
Jag lider nog oxå svårt av hybris. Har massor av planer och påbörjade projekt. Men det faller hela tiden på att jag inte orkar gräva. Gammal ängsmark, full av ogräs. Men 60 meter rabatt låter hääärligt!

/Åsa
Bee
Hehe, jag förstår precis hur du tänker Mamma Mattsson biggrin.gif Fortsätt att odla tanken. Jag antar att rivning och nytt husbygge inte kommer att innebära någon åverkan på den tänkta pionrabatten? Och att du får grävhjälp?
60 meter pionrabatt - en sån underbar idé!

*Ulrica*
Här är en till... blush.gif

Som tur är har jag en (o)äkta hälft som är helt tvärtom - mycket realistisk och logisk och kan balansera upp planerna. Han ställer en massa besvärliga och dumma frågor om kostnader och hur, när och av vem projektet ska genomföras...

Men han har iallafall godkänt två storslagna projekt detta år: 35 meter rosenhäck och inhägning med viltstängsel av 2-300 m2 där jag ska ha plantskola och köksträdgård. yahoo.gif
MammaMattsson
Hahahaha!

Vad roligt att flera än undertecknad tänker stooort! bravo.gif

Gräva får jag göra själv (!) men jag har en dold plan, därför att det i närheten flyttat in en ny familj, som verkar trädgårdsgalna. Jag har sett att de minsann äger en minigrävskopa och att de börjat terrassera sin tomt ( vilket är smart på den lutande tråkiga biten..) och att de verkar planera för stora rabatter. Om jag inte kan betala i pengar, så kan jag betala i plantor, eftersom jag frösår så mycket, och jag har en hel del raritetr som är både dyra och sällsynta...Hehehe!

Det borde inte vara omöjligt att få till ett byte tror jag. Ett lass perenner och lökar för en helgs grävande, är väl rimligt?
Det är ju tusenlappar för båda?
Och min yngste som leker med deras son. Upplagt för bra och givande kontakt. Om inte annat välkomnar jag odlingsintresserade grannar att tala med, då jag saknar detta ganska mycket. Makens intresse sträcker sig till trimmern och motorsågen, men som tur är, så har han licens på att klättra i träd med motorsåg, och konsten att fälla träd. (!) inte för att han är arborist, utan för att han en gång arbetat på ett elverk, och de behövt röja upp runt elledningar.

Jag arbetar ju inom mycket knappa ekonomiska förhållanden, så man tager vad man haver, så att säga.

Nej, husbygget kommer inte att påverka den delen, huset ligger på en bergknalle, omringad av granar, blåbärsris och annat. De kommer att få köra en väg över det som fortfarande (Gudskelov ) är äng och gräsmatta, så det är ok.

Måste nog fotografera för att det skall komma fram hur jag menar. Tomten är stor, ett tunnland ungefär.

Rosenhäck! Vilken sort? Eller sorter?
....låter underbart.... Jag vill ha stängsel, eller tät häck, för marodörerna här är ganska tama så att säga, och jag avskyr dem. Lyckligtvis har räven börjat komma tillbaka tillbaka, och det märks litet på rådjursbeståndet.
skogstroll
vojne vojne ja idéerna ploppar upp som svampar ur marken... hur ska jag ha råd? (tur jag fick presentkort på Zetas när jag fyllde år sist). Måste verkligen strukturera upp mina idéer. Konstigt man vill göra allt samtidigt och så fort som möjligt giggle.gif
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 09-04-2008, 12:08) *
där jag ska ha plantskola yahoo.gif

Du måste tala om när plantskolan öppnar
ingrid
*Ulrica*
CITAT (MammaMattsson @ 09-04-2008, 16:07) *
Rosenhäck! Vilken sort? Eller sorter?
Efter många vedermödor så blev det Louise Bugnet, Jens Munk och Martin Frobischer. Ljuvligt!

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-04-2008, 19:24) *
Du måste tala om när plantskolan öppnar
He he, jag ska skola mina egna plantor där, inte till försäljning... (fast i drömmarnas värld, om 5-10 år så... kanske....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon