Sommartjejen
Hej
I veckan ska det planteras:). NewDawn har jag kommit fram till (med hjälp från er). Har också tänkt mig någon Klematis och gärna något marktäckande under. Så till funderingen.

Växterna ska planteras vid en spalje under altanen, sol hela dagen, cirka 4,5 meter lång och spaljen är cirka 1,2 m hög. Ovanför spaljen finns altanräcket på ytterligare cirka 90 cm. Hur många rosor och klematis behöver jag ha och vilken Klematis ska jag välja. Om någon dessutom har förslag på marktäckare blir jag jätteglad. Har förstått här i Klematis-tråden (borde det inte finnas en egen avdelning för Klematis) att U-jord är att föredra. Gäller det även för rosor. Ska också säga att det är en faluröd sommarstuga i zon 3 äldre stuk. Spaljen är av impregnerade obehandlade tunna brädor dvs de har börjat att bli gråa.

Sommartjejen
Lotta i södra Skåne
Hej, ingen erfarenhet har jag direkt, men jag har planerat Kklematis Blue Angel och First Lady med New Dawn och jag hoppas att det blir bra. Planterade i våras, så jag har bara fått ett litet smakprov på blommorna. Framför mina klematis o klätterrosor har jag planterat först rosor Fairy och framför Fairy har jag lavendel.
Lycka till med rabatten.
Sommartjejen
Hej Lotta

Tack för att du delar med dig, din rabatt låter helt underbar, förmodar att du har en ganska djup rabatt, jag kommer att ha ett djup på max 60-70 cm (hoppas att det räcker). Lavendel har jag på en annan plats i trädgården, men dom är inte alls fina, kala nedtill och spretiga, förmodligen har jag tagit hand om dom på fel sätt, kanske kan man klippa ned dom helt. Klematissorterna du valt är jättefina. Blue Angel blev jag direkt förälskad i.
Lotta i södra Skåne
Hej igen,
ang. lavendeln så har jag precis varit ute i trädgården och klippt ner mina ganska rejält. Fick det rådet härifrån och googlade också och kom fram till att de ska klippas ner tidig vår. Det ska även vara positivt att klippa ner bommorna efter blomning.

Annan marktäckning som jag heller inte har erfarenhet av smile.gif
Funckia
stäppsalvia
nån sorts näva
Finn Klematis
CITAT (Sommartjejen @ 09-04-2008, 09:36) *
Hej
I veckan ska det planteras:). NewDawn har jag kommit fram till (med hjälp från er). Har också tänkt mig någon Klematis och gärna något marktäckande under. Så till funderingen.

Växterna ska planteras vid en spalje under altanen, sol hela dagen, cirka 4,5 meter lång och spaljen är cirka 1,2 m hög. Ovanför spaljen finns altanräcket på ytterligare cirka 90 cm. Hur många rosor och klematis behöver jag ha och vilken Klematis ska jag välja. Om någon dessutom har förslag på marktäckare blir jag jätteglad. Har förstått här i Klematis-tråden (borde det inte finnas en egen avdelning för Klematis) att U-jord är att föredra. Gäller det även för rosor. Ska också säga att det är en faluröd sommarstuga i zon 3 äldre stuk. Spaljen är av impregnerade obehandlade tunna brädor dvs de har börjat att bli gråa.

Sommartjejen

Hej!

Jag föreslår 4 rosor 4 klematis om klematisen skall klättra i roserna.
3 klematis och 2 roser (eller tvärt om) om dom planteras växelvis.
Klematisen Emilia Plater är nog det bästa valet.
Rosjord eller U-jord är nästan samma jord. Du kan ta den Du får tag i.

Lycka Till.
Finn.
Kajsa

Här en bild av Emilia Plater, Viticella som blommar lite senare och som jag klipper ner sen höst.

Nu växer rosorna Aicha och Nevada på sidorna och klematisen lägger sig där

Jag har en del klematis i mitt album, du kan kika där också, jag är mest förtjust i Viticella sorterna, dom passar bra till många höga busk/klätterrosor, dessa börjar om varje år nerifrån, dom är som vackrast när mycket annat är över blommat, det finns en uppsjö av sorter.
Sommartjejen
Hej

Gick direkt till ditt album Kajsa när Finn föreslog Emilia Plater wink.gif Har varit där tidigare och gissade att du hade n Emilia. Du har så underbara bilder, det är väldigt lätt att fastna. Var iväg på plantskolan i em, men de hade inte någon Emilia. Ska till grannstaden i morgon, så lunchrasten är räddad smile.gif. Mina lavendel ska jag genast klippa ned, tack för tipset Lotta, kanske går att få lite fason på dom. Ska leta runt lite på odla och nätet för att hitta något alternativ till Emilia om det inte går att hitta henne i plantskolorna i närheten.
Kajsa
Jag tror jag köpte den på Blomstergården i Uddevalla, nyligen kunde man köpa av henne på postorder, dom hade mycket, nu går det visst inte skicka efter, vet inte varför. Man kunde även köpa rotäkta rosor.
Blomstergården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon