Karlstadtös
09-04-2008, 08:53
Hej!
Jag håller på att planera vår trädgård som är obefintlig eftersom vi byggt ett nytt hus. Vårt hus är gult rappat och har röda stuprör och dörrar. Jag inbillar mig att det skulle vara fint med ett silvrigt träd planterat på framsidan av huset men frågan är vilket man ska välja. Vi bor i zon 3 och har sandblandad jord.
Tack på förhand!
Fru Frö
09-04-2008, 13:12
Silverpäron kanske?
Gör en sökning för mer info, det har skrivits en del om dom.
Anders Roslagen
09-04-2008, 16:55
Silverpäron är ett utmärkt förslag. Om du vill ha ett stadigt och stort vårdträd kanske vår svenska oxel kan vara något. Inte så silvrigt, men när det slår ut på våren och när det blåser så att undersidan på bladen syns så är det faktiskt silvrigt! Vitoxel kan du också titta på bilder av.
Karlstadtös
09-04-2008, 17:07
Kanon!
Tack för båda förslagen. Båda träden verkar jättefina och jag hade inte kommit att tänka på någon av dem själv.
Blommar silverpäron på våren också?
Fler förslag mottages gärna.
Silverpäron har jättefina små vita blommor med rödt i. Jättesöta.
/Unni
Fru Frö
10-04-2008, 18:50
" "Nordens olivträd", silverpäron, Pyrus salicifolia, är ett mycket dekorativt litet träd, upp till 4 m högt. Blommar med små vita blommor på våren och får små söta frukter på hösten. Vill ha sol. Kan beskäras vid behov på våren. Zon 6. Text: Sylvia Svensson"
Man blir ju lite sugen själv på att skaffa ett
Karlstadtös
10-04-2008, 21:32
Tack för hjälpen!
Jag kommer troligtvis att plantera båda träden, vem orkar välja!
Tack återigen!
Silverpoppel, Populus alba (snabbväxande, tuffa rötter)
Acer saccharinum, Silverlönn
Skogsbrynet
11-04-2008, 07:34
Får vi komma med ett ytterligare förslag, nämligen Salix sericia, som har gått jättebra hos oss. Alla hungriga bin älskar att besöka den i blomningen. Beundrad också av dem som är på besök hos oss.
Karlstadtös
11-04-2008, 09:10
Tack för alla förslag! Jag får fundera lite!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.