|
Bettson
09-04-2008, 09:38
Nu äntligen är den sedan flera år bokade valpen född. Så nu har jag den stora glädjen att hitta på namn, men idétorkan infinner sig. Jag får själv välja namn på registreringen inom vissa gränser. Det skall vara ett "riktigt" namn ( människonamn) och det skall börja på J och passa en tik. Helst vill jag att det skall vara lätt att ropa och höras bra och det vore fint att komma på något så att man slipper dras med alias på tävlingar och så. Please
Eva-Helene
09-04-2008, 09:41
"Jossan" tycker jag är såå gulligt!
Så trevligt med valp (min 5mån pudel har adhd eller så är det damp  ) om du går in på www.vovve.net så har du massor av namn under länken "hundnamn" Vad är det för ras??
Grattis till valpen! Jag har missat - vad är det för ras på vovven? Namnet skall väl helst gå i samklang med villken typ det är eller så är jag helt ute och cyklar nu  Jag föreslår Jessie. Lätt att säga och innehåller "s" (eller är det mest på katter det har betydelse?)
Bettson
09-04-2008, 09:45
Wachtel och den är brun.
Aqvakul
09-04-2008, 09:49
Tycker också att Jessie skulle passa bra, eller kanske Jackie.
Bettson
09-04-2008, 09:54
CITAT (Eva-Helene @ 09-04-2008, 10:41)  "Jossan" tycker jag är såå gulligt! Jättegulligt, fast då heter den nog Josephine på pappret.
160kvm stort hus
09-04-2008, 09:54
här är några....
Jaap Jack Jack Frost Jackie Jacko Jaco Jacob Jacson Jade Jadviga Jaga Jagger Jago Jaika Jairus Jaki Jakiro Jakki Jakkie Jakko Jakob Jalis Jalla Jalna Jam Jamaica Jamas James James Bond Jamie Jamina Jan Christian Jana Janca Janis Janita Janka Janko Janna Jannie Japp Jappi Japy Jara Jarak Jarchka Jari Jarvi Jason Jasper Jatzie Jauja Java Jazmine Jazz Jazzi JAZZO Jc Jean-Adrian Jeanette Jeck Jeger Jello Jeltsin Jenka Jenna Jenny Jens Jensemann Jeppe Jerka Jerry Jerv Jesper Jess Jesse Jessica Jessie JETSON Jevja Jezebel Jiba Jibwa Jif Jill Jimbo Jimie Jimmi Jimmie Jina Jipp Jippi Jo-Jo Joakim Jock Jodtka Johan Joika Jojo Joker Jokko Jolie Jolita Jolly Jolly roger Jom-Jom Jon-anders Jonas Jonatan Jonathan Jonetta Jonker Joppe Josefine Joseph Josephine Joshy Jossefine Joy JOYA Jubi Judith JUDY Jukon Julemann Juli Julia Julian Julie Julius Jum-jum Jumbo Jumi Juni Juniche Junior Juno Jupiter Jussi Juster Justin Juvel Jæger J`adore Jørgen
Sen finns det mängder på nätet..
Bettson
09-04-2008, 09:55
CITAT (Bettis @ 09-04-2008, 10:43)  Så trevligt med valp (min 5mån pudel har adhd eller så är det damp  ) om du går in på www.vovve.net så har du massor av namn under länken "hundnamn" Vad är det för ras?? Tack för länken. Tror nog inte att din valp har något bestående. Vildsint unghund kallas de och det går gudskelov över
Aqvakul
09-04-2008, 09:56
Det är inte alldeles lätt om det ska vara både människonamn och hundnamn. Det kan kännas fel att välja ett namn som många barn har....t.ex. Jonna
Bettson
09-04-2008, 10:00
CITAT (Bee @ 09-04-2008, 10:44)  Grattis till valpen! Jag har missat - vad är det för ras på vovven? Namnet skall väl helst gå i samklang med villken typ det är eller så är jag helt ute och cyklar nu  Jag föreslår Jessie. Lätt att säga och innehåller "s" (eller är det mest på katter det har betydelse?) Du har nog rätt, svårt att döpa någon man inte har träffat. Jessi har jag funderat på själv fast undvikit just för att set innehåller s. Skillnad på hund och katt. HUnden vill jag skall reagera blixtsnabbt påbara ett S och sitta ner. När namnet börjar på j och man viskar kan det lätt tas för ett kommando. Inte lätt det här
Sussie F-Flower
09-04-2008, 10:00
Grattis! Underbart. Nu blir det väl simma av...? Visst älskar dom väl vatten... om jag minns rätt???
Jag har tittat i min Världsatlas för förslag.
Hittade två speciella namn. Vad tycker du om Joplin eller Järva.
Att ha "S" och "R" i namnet är ju allafall en fördel då det hörs tydligare för hunden, än utan, då man ropar på den.
Lycka till! Lyllo Dig!!!
Nu har jag tittat på bilder på google. En sån vacker hundras! Så graciös, en sån hållning! Grattis än en gång!
Bettson
09-04-2008, 10:04
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2008, 10:56)  Det är inte alldeles lätt om det ska vara både människonamn och hundnamn. Det kan kännas fel att välja ett namn som många barn har....t.ex. Jonna Exakt. Men uppfödarens genomgående ide är att det skall vara "riktiga" namn. Det är väl en genomgående trend hos yngre skulle jag tro och det är likadant på hästsidan. Jag brukar nästan huka mig dubbel av skratt ibland när man hör tjejerna på stallet oja sig över Bertil, Tage och Alexander. Man vet aldrig om det är hästen eller pojkvännen som är i onåd. Tacka vet jag när hästarna hette Bonzo, pampazzo och dylikt. Har själv funderat på Jenny, jennie men det heter en systerdotter. Julia heter en bekants dotter så dom ramlar bort. Jackie tycker jag är fint men det är redan tingat likaså Jonna.
CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 10:55)  Tack för länken. Tror nog inte att din valp har något bestående. Vildsint unghund kallas de och det går gudskelov över  Jo tack jag vet, det har ju blivigt några hundar genom åren, han är jätte härlig men det är full fart
Bettson
09-04-2008, 10:07
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-04-2008, 11:00)  Grattis! Underbart. Nu blir det väl simma av...? Visst älskar dom väl vatten... om jag minns rätt???
Jag har tittat i min Världsatlas för förslag.
Hittade två speciella namn. Vad tycker du om Joplin eller Järva.
Att ha "S" och "R" i namnet är ju allafall en fördel då det hörs tydligare för hunden, än utan, då man ropar på den.
Lycka till! Lyllo Dig!!! Tack. Fick förslaget Janice ( ang Joplin ) och jag tycker nog att det är ganska gulligt, men förslagsställaren kom med efterkommentar. Kanske inte..... då åker du på dopingkontroll med den förebilden
CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 11:00)  Jessi har jag funderat på själv fast undvikit just för att set innehåller s. Skillnad på hund och katt. HUnden vill jag skall reagera blixtsnabbt påbara ett S och sitta ner. När namnet börjar på j och man viskar kan det lätt tas för ett kommando. Inte lätt det här  Förstår. Då får det bli ett nytt förslag. Om det inte måste vara ett "riktigt" namn kanske Jänta(n) kunde funka?
JOOOOHAAANNNNAAA.....det hörs jättebra... ..hannagumman... smeksamt JO!HA!NNA!!! ..ojojoj...bäst att lyda!! ...fråga min dotter.. Varför skulle inte en hund kunna heta Johanna?
Bettson
09-04-2008, 10:15
Jill tycker jag är fint men enstavigt och hörs inte så bra i skogen. Janice tycker jag fortfarande är gulligt- Trots risk för dopingkontroll Judy är otroligt vackert men kan lätt på håll förväxlas med Kelly som vår andra hund heter. Tvåstavigt och slutar på y. Kanske Judith....... två tydliga stavelser som hörs bra trots att namnet börjar på en mjuk konsonant. Inte lätt det här...  CITAT (Tesa @ 09-04-2008, 11:11)  JOOOOHAAANNNNAAA.....det hörs jättebra... ..hannagumman... smeksamt JO!HA!NNA!!! ..ojojoj...bäst att lyda!! ...fråga min dotter.. Varför skulle inte en hund kunna heta Johanna? O Ja hörs bra......och gulligt.
dicentra
09-04-2008, 10:15
Jonna!!!!
Junix är fint tycker jag lätt att ropa Juuunix
Bettson
09-04-2008, 10:20
CITAT (Bee @ 09-04-2008, 11:01)  Nu har jag tittat på bilder på google. En sån vacker hundras! Så graciös, en sån hållning! Grattis än en gång! Var har du tittat då...  När min man skulle köpa en Wachtel ville ja inte alls. Jag tyckte dom var fula.Nu är jag helförälskad och tycker som sagt att dom är jättevackra. Så man kan ändra sig. VI har redan en brunskäck och dom är finast tycker jag. Fast vi måste lägga skynke över henne på andjakten för att det vita syns. Så det blir bra med en brun krulltopp.
Jag hade nog döpt henne till Janice Joplin  (eller stavas det Janis?)
Bettson
09-04-2008, 10:25
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-04-2008, 11:00)  Grattis! Underbart. Nu blir det väl simma av...? Visst älskar dom väl vatten... om jag minns rätt??? Yes dom är ena riktiga badd*****r. Smarta i skallen och har rykte om sig att överlista sin ägare bara de får chansen. Dom ska kunna söka vilt, djupt och brett. Var såtrena Driva vilt -Kortdrivare Kunna fungera som eftersökshund Ska helst jaga alla sorters klövvilt dvs även gris Och helst vara duktiga apportörer Så man kanske har tagit sig vatten över huvudet, var är flytvästen
Bettson
09-04-2008, 10:37
Så kan ni se hur dom ser ut.
url="http://www.wachtelhundklubben.org"]Svenska Wachtelhundsklubben[/url]
Och länka kunde jag inte...
Ja, jag kan bara säga som Gert Fylking: Äntligen!!!! Grattis, som du har väntat på denna lilla parvel! Jag är så glad för din skull! Namn måste jag fundera på.... För det är smidigt med samma namn i stamtavlan. Vi fick också välja själva med enda förbehållet att det skulle börja på D.
Nu har jag tänkt.... Jeanette är ett otroligt bra, snyggt, trevligt namn på J..... Äh, skojja bara, det är ju mitt namn det.... Mitt förslag är Jana Jag har provat det i olika röstlägen och det funkar!  Jag tycker att ett hundnamn ska vara lätt att säga och ha två stavelser. Jaga tycker jag också är ett bra namn, allrahelst på en jakt hund. (jorå, Jaga finns som människonamn också, det finns 9 kvinnor i sverige som heter Jaga, varav 4 har det som tilltallsnamn)
netaave
09-04-2008, 12:35
Junix är ett namn på en dansorkester  Jag föreslår Jampi, det är ett thailändskt kvinnonamn
Jolinn, det finns som namn med lite olika stavning i olika länder.....
jazz tycker jag  bara för att det är så svängigt
Janis eller Janice tycker jag var jättefint, kan bli Janna som vardagsnamn.
Jänta kanske? Så slipper du välja något speciellt flicknamn.
CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 11:04)  Exakt. Men uppfödarens genomgående ide är att det skall vara "riktiga" namn. Det är väl en genomgående trend hos yngre skulle jag tro och det är likadant på hästsidan.
Jag brukar nästan huka mig dubbel av skratt ibland när man hör tjejerna på stallet oja sig över Bertil, Tage och Alexander. Man vet aldrig om det är hästen eller pojkvännen som är i onåd. Tacka vet jag när hästarna hette Bonzo, pampazzo och dylikt.
Har själv funderat på Jenny, jennie men det heter en systerdotter. Julia heter en bekants dotter så dom ramlar bort.
Jackie tycker jag är fint men det är redan tingat likaså Jonna. Juna är ett gulligt hundnamn, tycker jag. Känner faktiskt en trevlig hunddam som heter så.
CITAT (netaave @ 09-04-2008, 13:35)  Junix är ett namn på en dansorkester  Jag föreslår Jampi, det är ett thailändskt kvinnonamn Eller bara Juni, utan x....
En j-tik skulle jag kalla Jinx eller Jacta (från alea jacta est)! Mvh Fenja
herkules
09-04-2008, 16:14
JISSAdet blir lite kul när folk frågar vad hunden heter..
Jag gillar JUNO ...sött och lite ovanligt...
Aqvakul
09-04-2008, 16:37
Vad sägs om det härligt tyskklingande JUTTA?
Jolie är väl ett bra namn? julia är också bra
Jansson tycker jag är ett bra namn till din hund[attachment=16487:glad_hund.gif]
CITAT (herkules @ 09-04-2008, 17:14)  JISSAdet blir lite kul när folk frågar vad hunden heter..   Det var bra!
Aqvakul
09-04-2008, 18:12
CITAT (bahia1 @ 09-04-2008, 19:01)  Jansson tycker jag är ett bra namn till din hund[attachment=16487:glad_hund.gif] känns som det pasar bättre till en hund än till en tik....
Fjärilen
09-04-2008, 18:52
Vi hade en schäfertik som hette Gin/Ginn, man kan ju lika gärna stava det jin/Jinn. Kollade på hitta.se och det finns personer som heter det...
Inga från Närke
09-04-2008, 21:12
CITAT (storm @ 09-04-2008, 11:19)  Junix är fint tycker jag lätt att ropa Juuunix  Tyckte detta var ett fint namn. Annars Jenita kan vara något också.
zaaritha
11-04-2008, 21:47
Varför ska hundstackar´n ha ett människonamn?
Jag är nyfiken på om ni bestämt något namn än? Mvh Fenja
*Stintan*
11-04-2008, 23:23
Joia tycker jag är fint. Det betyder uppsluppen, glad. Latinskt.
Hoppas vi snart får se bild på lilla vovven.
LindaLunda
12-04-2008, 07:55
Jänta tycker jag är ett fint namn på en tik. Fast då är det ju inte ett människonamn..... Judith? Linda
Bettson
13-04-2008, 03:35
Oj vad jag funderat Har smakat på en massa olika namn, Jackie och Jonna var ju redan upptaget i kullen. Nåväl, två stavigt( eftersom två visselsignaler betyder hit så får man uppmärksamhet), korta vokaler så det hörs bra i skogen och ett namn som inte tungvrickas eller krockar med ett kommando. Fastnade för Janice.....men Janice sitt blev ohjälpligt janissitt. Vi ska ju ha flera hundar så vi måste säga namnet innan kommandot så hundarna vet vem det gäller. S i slutet och s i början, inge bra. Tyckte Judith var fint. Men Judith hit fick mig att känna som om jag stammade på t:na. Känndes inte bra i munnen. Lite tungvrickning. Johanna hördes bra men maken inla sitt veto. Han försökte göra det på det jag bestämde mig för också, men någonstans går gränsen. Det är ju min hund. Så jag fastnade efter mycket om och men för Julie uttalad Juli. Det passade alla kriterier utom min man som inte tyckte det var tillräckligt tufft. Ska ringa till upuppfödaren i morgon, hoppas hon inte skickat in ett eget namnförslag bara utan att jag hinner. Tack så hemst mycket för alla förslag. De har varit till stor hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|