Karlstadtös
Hej!
Jag håller på att planera trädgården till vårt nybygda hus. Skulle vilja ha lite råd/tips och synpunkter på hur jag tänker. Jag har aldrig haft trädgård förut och är uppvuxen i lägenhet, men jag älskar allt som växer och har ett ganska stort intresse för trädgård. Under vintern har jag försökt planera vårt trädgård med allt vad det innebär, buskar, träd och rabatter. Men just nu är allt i en stor röra.

Vi har byggt ett hus på en gammal tomt och vi har nu rivit det gamla huset. Inget finns kvar i den gamla trädgården tyvärr. Vi bor på landet och tomten gränsar på en kortsida mot en granne, utan häck eller staket. De andra avgränsningarna är mot en äng, mot en ävja (träsk) och mot en grusväg som slutar hos oss.

Tomten är ca 2000kvm, långsmal och vi har byggt ett tvåvånings, rappat gult hus med röda dörrar och stuprör. Förra sommaren la vi sten och försökte planera ut jorden till att så gräs nu till våren.
Tomten ligger i sol mest hela dagen. Det är sandblandad lätt jord (nära Klarälven) och vi bor i zon 3

Börjar känna mig lite stressad att börja plantera trots att jag inte är säker på vad jag vill ha.

Jag vill ha träd som blommar på våren, typ prydnadsapel. Kan man har rosa träd till vårt hus?
Jag vill ha träd som är silvriga, ej pil.
Jag vill ha blommor som är vita, röda, rosa, blå, gräs, gult, grönt. Kan man blanda allt eller ska jag satsa på olika rabatter i olika färgskalor och inte placera den rosa och blå rabatten mot huset?
Jag vill ha staket som inte är jobbigt att måla.
Jag vill ha insynsskydd mot grannarna.

Ja, ni hör att det är rörigt.

Alla synpunkter är välkomna!
Tack på förhand.
eugenia
I den delen som vätter mot ett träsk kan mycket vatten bli stående under våren. Här kan du plantera växter som klarar ett fuktigt läge, du kan använda sökfunktionen här på forumet. Som regel är växter med ett silvrigt bladverk anpassade till en torr och solig plats, så de passar kanske längre upp i trädgården. Fruktträd, liksom prydnadsäpple trivs inte heller vid ett träsk, utan behöver en väldränerad jord. Vissa matäpplen blommar lika fint som ett prydnadsträd.

Mot ett gult hus med röd dörr kan du skapa en jättefin trädgård. Du skriver mycket om olika färger. Det verkar som om färg är ett centralt tema för dig. Jag tycker grönt är fint till gult. Pipranka kanske och ormbunkar. Rosor är alltid fint. Silverfärger brukar man säga lugnar ner och binder ihop färgerna på blommorna. Glöm inte höstfärgerna.

Att allt är i en enda röra är helt normalt. Du måste kanske gräva upp och flytta runt växterna flera gånger under de kommande åren. Bara du själv kan säga om du ska separera de olika färgerna i grupper.
Karlstadtös
Tack för alla synpunkter eugenia!
Som tur är så är den delen av trädgården som vetter mot träsket, en yta som jag inte kommer använda till "prydnadsträdgård", men jag kommer med all sannorlikhet plantera nåt som skymmer träsket och ormbunkar är ju en kanonidé, både snygga och lagom stora.

Det jag nu är inne på är i vilken ordning vi ska göra allt. Jag tycker att det viktigaste är att skapa odlingsbäddarna först och sedan göra gräsmatta. Träden kan man ju plantera redan nu, när man väl har bestämt sig.

Jag spånar vidare, är det någon mer som har något att säga så är ni välkomna!
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon