Har läst att många planterar flera sticklingar i samma kruka. Nu har jag råkat köpa lite många sticklingar från Odla, min fråga är då om de kan må bra om de blir planterade 3st i större lerkruka (12-14cm) eller om jag bör springa och köpa mig lite fler småkrukor?
ewa zon 3
09-04-2008, 11:44
Sammplanterar gärna pelargoner ute på sommaren men då i riktigt stora krukor 15-20-liters. Övervintra inne får de göra en och en i lerkrukor.
Spontat tycker jag 12-14 cm låter lite lite för 3 st plantor men det beror lite på sort förstås, hur stora de blir, men de har du säkert koll på.......
Vilka beställde du? nyfiken
/Ewa
Eva 33c
09-04-2008, 11:45
Visst kan du sätta tre i samma kruka, men då ska den nog vara större. Ca 20cm har jag använt och placerat 3 odla sticklingar i förut. Det blir en tät och fin planta. Beror lite på sort också, en starkväxande variant ska nog ha egen kruka..
Ok, jag tänkte iofs bara ha dom så i sticklingsstadiet, sedan kan man ju dela på dom när de vill bo större. Det kanske är helt fel att göra så med pellisar, kanske bättre att köpa in fler småkrukor, de går ju ändå alltid åt.
3 doftisar: Concolor Lace, Orange Fizz, Sweet Mimosa
och en fransk vanilj. Det är doftisarna jag älskar mest av pelargoner, det är så ljuvligt att sitta och plocka med dom, stryka handen över när man passerar och verkligen uppleva plantan. Blommor är jag inte så noga med ändå, de klarar jag mig utan även om rätt blomma kan vara fin. Fast man blir ju lite stolt när man får en egen stickling att börja blomma!
Är det att föredra att sätta dom under lysrören första tiden, eller vill de hellre upp i fönstret direkt?
Lemonne
09-04-2008, 12:41
Jag har tyvärr mestadels dåliga erfarenheter av samplantering. Visst går det, men oftast har det slutat med att jag tvingats försöka rädda de "svagare" sticklingarna innan de "starkare" utrotar dem. Jag skulle nog ha satt en stickling i varje kruka!
Beställde också doftisar från Odla.
ewa zon 3
09-04-2008, 19:43
Kunde inte heller motstå doftpelargonerna
Det blev 'Attar of Roses', 'Concolor Lace', 'Orange Fizz' och 'Moskito Shocker' undrar om det där sista är ett "hitte-på-namn" för kan inte hitta någon info om den när jag Googlade?
/Ewa
Jag har köpt en stickling från Rockdala, Orange Fizz och några till (ja faktiskt 15 st. till )som jag inte kommer på namnet just nu. Dom är planterade för sig själva men jag tror inte dom mår dåligta av att "trängas" lite. Dom vill ju stå trångt.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.