Fru fet
09-04-2008, 12:16
Efter ett par år och en ny bebis (Henry, snart ett) är jag åter på trädgårdsbanan igen. Förra året blev ju inte mycket gjort med en nyföding i huset, men i år då.. Igår planterade jag och storbarnen basilikafrön och luktärtfrön i långa rader. Längst ner i frölådan hittade jag också ett antal (obrutna) fröpåsar med tomat- och chilifrö som jag köpte på trädgårdsmässan för två år sedan. Är det ngn idé att sätta dem eller skall jag köpa nya?
jenny
Aqvakul
09-04-2008, 12:20
Borde vara rel. hög grobarhet kvar om de förvarats vettigt. Du får väl vara lite frikostigare med fröna.
Fru fet
09-04-2008, 12:27
Tack!
Jag provar, det var hela!! åtta frön i påsen så det fick bli tre jiffypluggar. I värsta fall får jag väl köpa färdiga plantor som vanligt.
jenny
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2008, 14:25
2års lagring i rumstemp för tomat och chilifrön brukar inte vara något problem, de brukar ha hög grobarhet ändå, jag har sått frön av dessa växtslag som förvarats i rumstemp i fler år än 2 och grobarheten har ändå varit bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.