Full version: Brunnäva
Heda
Hej alla fantastiska såexperter!
Har fått tag på fröer av Brunnäva. Enligt TomClothier så vid max 5 grader. Tror ni att det är någon vits att försöka så dem nu eller bättre vänta till hösten/vintern? Har någon erfarenhet och vet om det är för groning eller utveckling dvs som Blå vallmo att de inte utvecklas om det är för varmt, eller är det en "vanlig" köldperiod de behöver? Om det är det senare så borde det väl gå att sätta dem i kylskåpet "som vanligt"?

Är glad för alla tips och erfarenheter!! blomma.gif

Hälsningar
Karolina

Betty
CITAT (Heda @ 09-04-2008, 13:17) *
.../
Har fått tag på fröer av Brunnäva. Enligt TomClothier så vid max 5 grader. Tror ni att det är någon vits att försöka så dem nu eller bättre vänta till hösten/vintern? /....

Så dom du och ställ sedan sådden i kylskåpet en månad eller två. Min erfarenhet av nävor är att de gror rätt oregelbundet och ofta långsamt.
Eva 33c
Jag tycker du ska så dem på en gång och ställa sådderna ute och vänta på våren. Nu är det ju växlande temperaturer ute som brukar kunna väcka envisa fröer. Jag har sått brunnäva för länge sedan men vill minnas att den var lite seg.
Gror de inte under sommaren kan de ju få stå kvar ute till nästa vår innan du ger upp. Jag tror inte du har något att vinna på att vänta till hösten med sådd.
Heda
Tack för era råd! Det viktigaste ibland är ju att få bolla lite...Jag sår nu så får vi sevad som händer...

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon