Full version: ohyra i frösådd :(
linda84
Jag har en frö sådd står inne i ett mini vöxthus med bland anant blomman för dagen och lite tomat plantor. Nu igår fick jag se att dom har små kryp på sig .... åååå nej nej nej tänkte ja blomman för dagen hade flera glua blad som den sen släppte senare på dan å några av tomatplantorna såg lite skrumpna ut nästan... nmågon som vet vad man kan göra?? Jag har pyretal spray hemma, kan ja använda det elelr tar det död på mina små plantor!?
sudden
jag använde några ohyrebekämpningspinnar som jag stoppade ner i jorden när mina rosor och tomater hade ohyra förra året.. men jag minns inte vad de heter...

men dom är inte så bra att använda efter att det blivit tomater vad jag förstått.. fast å andra sidan är all mat idag full med bekämpningsmedel så varför inte tongue.gif

fast dom har välan inte fått tomater ännu ändå?
linda84
nej inte har dom hunnit få några tomater ännu inte... de är dom för små för flirting.gif provado heter dom nog har sånna till mina hoyor så de har ja me ligger hemma i en låda de ska ja stoppa i så fort ja kommer hem så får ja hoppas att det hjälper. men dom är ju för stora krukor å mina sitter än sål änge barai små kruokr undrar om ja ska dela dom i massor av små delar då eller om ja helt enkelt ska plantera om!? vad tror ni?
Fenja
Det bästa är att du försöker ta reda på vad det är för ohyra du har! Växtdoktorn är en bra sida där du både kan hitta bilder på odjuren och vad du ska bekämpa dem med.
Hoppas att du får bort dem snabbt!
Mvh
Fenja
Bassam
Hej
jag ska skicka till dig vad läste idag kanske hjälper dig:
Möjligen någon ohyra. Ta en lupp och kolla så det inte kryper omkring några mikroskopiska löss eller spinn i dom! Då får du pröva med såpvatten: 1 l vatten, 1 dl grönsåpa och 1 msk rödsprit.
Annars kan det vara fråga om näringsbrist, har du skolat om till kraftigare jord?
Lycka till, H: Bassam
linda84
CITAT (Bassam @ 09-04-2008, 21:36) *
Hej
Möjligen någon ohyra. Ta en lupp och kolla så det inte kryper omkring några mikroskopiska löss eller spinn i dom! Då får du pröva med såpvatten: 1 l vatten, 1 dl grönsåpa och 1 msk rödsprit.
Annars kan det vara fråga om näringsbrist, har du skolat om till kraftigare jord?

tyvärr kan jag se utan lupp att det är små kryp äckel på mina blomman för dagen. däremot ser det inte ut som om dom kryper omkring på några av dom andra växterna i mini växthuset men nu törs ja inte ställa dom bland några andra så dom får stå kvar där dom står tillsammans å sen får de väl bära eller brista. Ska testa med sprit lösningen till dom å "bada" dom i det när ja planterar om dom här snart igen. dom behöver nog ha större krukor snart
Bassam
Hej
Möjligen någon ohyra.Då får du pröva med såpvatten: 1 l vatten, 1 dl grönsåpa och 1 msk rödsprit.
obs . ta bort dem ifrån andra växter . ta bort bladen som skadad. sprejar 2 till 3 gångar mellanrum 10 dagar.
SWE_Monstro
Hejsan...

när jag har sprayat mina växter i uterummet som hade fått löss, så fick en del av dem fula bruna blad... är det ett symtom av lössen eller pga behandlingen!? hur kan man undvika att växten tar skada av sprayningen!?

hörde någonstans att man inte skulle behandla bladen i solljus? har det någon betydelse!?

Vad finns det för andra metoder? har svårt att duscha en del av växterna då de är så stora att jag inte har lust att flytta på dem (de står i ett uppvärmt uterum)

// en löss angripen...
Bassam
hej jag vill säga om man använder bekämpning ska man använda lite doser och tre gångar mellanrum 10dagar, det ska blir växter fint men det tar lite tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon