Full version: Vår valp
mella-mella
Här är en bild på våran underbara Newfoundland hund som vi tog vid första besöket hos kennelen. 4 veckor veckor gammal, på fredag fyller han 1 år och är inte lika liten längre men precis lika söt och nyfiken som då!
Fenja
Vilken fin bäbbe! Är det en landseer?
Mvh
Fenja
lisselbo
[quote name='mella-mella' date='09-04-2008, 16:06' post='814749']
Newfoundland hund whistling.gif
Anma
Men jisses amalia vilken sötnos! smile.gif Så stor vid den åldern redan!
mella-mella
Det är en Newfoundland hund men har lite för mycket vitt i sig...
om man vill ställa ut honom , men det vill inte vi göra vi tycker tvärt om att det är charmigt med det vita
Fenja
Landseer är en svartvit njuffe wink.gif!
Mvh
Fenja
mella-mella
Du har helt rätt Fenja Landseer är en vit och svart nuffe. De Landseer jag har träffat har varit mest vita med svart och lite brunt i sig.

Jag sätter in en bild på vår nuffe från i vintras på bilden har han hunnit bli 5 1/2 månad
Fenja
Jag visste inte att vanliga svarta new foundland kan ha vita tecken... det var därför jag frågade om det var en Landseer. Landseer är dock, som du säger mer vita än svarta. Vet du varifrån det vita kommer, det verkar lite skumt att det skulle dyka upp om man avlar på helsvarta föräldrar liksom?
Mvh
Fenja
mella-mella
Det är mycket ovanligt, i den kull som han föddes i var det två som hade dessa vita tecknen..

De som är invigda i det här säger att det föds en på flera 100.000 tals hundar bara och
det beror på om båda två avelstammarna som man avlar från har det i sig, men det är mycket ovaligt.

Sen kan faktiskt två helsvarta föräldrar få bruna valpar även om det är svårt att tro.

Kennelen som vi köpte det på, som är en mycket bra kennel som fått mycket utmärkelser för sina hundar säger att de aldrig tidigare har varit med om detta.

mvh
Mella-mella

skogstroll
CITAT (mella-mella @ 09-04-2008, 16:06) *
Jag är ny som medlem här, här är en bild på våran underbara Newfoundland hund som vi tog vid första besöket hos kennelen. 4 veckor veckor gammal, på fredag fyller han 1 år och är inte lika liten längre men precis lika söt och nyfiken som då!

oj va fina, jag saknar min lilla sibylla (jack russel) med morotssvans (hennes barndomskompisar hade mobbat henne o ätit på den), den voffsingen hade nog gjort allt för mej -cry-.gif hoppas det blir av med en voffe i sommar
Fenja
Tack Mella-mella, nu fick jag lära mig något nytt igen! biggrin.gif
Mvh
Fenja
stennie
Ja, vad ska man säga....alldeles...alldeles underbar! wub.gif yes.gif

Det där med färgen....
så här står det i rasstandarden
Färg:
Enda tillåtna färger är:
Svart: Matt kolsvart. En liten skiftning av brunt eller vit fläck på bröst, tår och svansspets är tillåtet.
Brun: Kan vara chokladbrun eller brons. Som svart hund i allt utom färgen. Vit fläck på bröst, tår och svansspets är tillåtet.
Vit med svarta tecken: Helst skall huvudet vara svart med vit, smal bläs, jämnt tecknad sadel och svart bakdel, där det svarta fortsätter på svansen. Vid bedömning skall skönheten hos färgteckningen särskilt beaktas.

mella-mella
CITAT (stennie @ 10-04-2008, 17:30) *
Ja, vad ska man säga....alldeles...alldeles underbar! wub.gif yes.gif
Det där med färgen....
så här står det i rasstandarden
Färg:
Enda tillåtna färger är:
Svart: Matt kolsvart. En liten skiftning av brunt eller vit fläck på bröst, tår och svansspets är tillåtet.
Brun: Kan vara chokladbrun eller brons. Som svart hund i allt utom färgen. Vit fläck på bröst, tår och svansspets är tillåtet.
Vit med svarta tecken: Helst skall huvudet vara svart med vit, smal bläs, jämnt tecknad sadel och svart bakdel, där det svarta fortsätter på svansen. Vid bedömning skall skönheten hos färgteckningen särskilt beaktas.

Tack för infon om vad som gäller för rasstandaren... jag är inte så insatt i det eftersom jag inte är intresserad av att ställa ut själv... Men jag har varit på ett x antal utställningar och tittat!

Det låter som om du ställer ut din hund..har jag rätt?

Han är också alldelse underbar... wub.gif jag verkligen älskar denna ras de är så tillgivna och gosiga, har verkligen ett underbart temperament.

I helgen ska vi åka till en god vän som bor i ett hus med 5000 kvm tomt i skogen. Zebbe som vår hund heter älskar att vara där, de har en schäfer som han är mycket god "kompis" med. De har lovat lika fint väder som i dag och jag hoppas verkligen att det stämmer

Lägger med en helmysig bild bild på en hund som jag inte riktigt vet vilken ras det ska föreställa....

Önskar alla som läser detta en riktigt skön helg,

Nuffekramar kram1.gif

Mella-mella
stennie
Nä jag ställer inte ut, men jag hade en njuffe för många år sedan som jag ställde ut ett par gånger!
Vi fick tyvärr avliva honom vid 4 års ålder (Dåliga höfter)
Tiny, vår lilla njuffe som vi har idag är en pigg och kry 4a åring.....

Vovven på bilden kan ju vara en Pyrenér hund, dom ser nästan ut som en vit njuffe!

inglan
Ååh, vad fina era hundar är!
Hade en brun njuffe, en riktig björn wub.gif , hon blev 10 år, saknar hund ibland, särskilt när jag ser så fina bilder!
Njuffar är ju bara helt underbara... yes.gif

hälsningar Inglan
mella-mella
CITAT (stennie @ 11-04-2008, 13:58) *
Nä jag ställer inte ut, men jag hade en njuffe för många år sedan som jag ställde ut ett par gånger!
Vi fick tyvärr avliva honom vid 4 års ålder (Dåliga höfter)
Tiny, vår lilla njuffe som vi har idag är en pigg och kry 4a åring.....

Vovven på bilden kan ju vara en Pyrenér hund, dom ser nästan ut som en vit njuffe!

WOW vilken sötnos du har till njuffe wub.gif wub.gif wub.gif , och ligger placerad i skuggan precis där de trivs bäst!!!! Zebbe hade säkert vurmat för henne......ler...

Jo det kan faktiskt vara en Pyrenér, vår närmasta granne har en sådan. Pyrenér är oxå väldigt undebara hundar.

På söndag den 20/4 är det träff i Snogehom med Newfoundland klubben kl 11.00 det ska bli mycket trevligt att åka dit, det blir vår första gång där.

Kanske vi ses där

Mella-mella
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon