Sabina L
14-08-2003, 09:11
Jag har en apelsinplanta som jag har sått själv från en kärna. Den är nog drygt 7 år och växer jättemycket på sommaren då den får stå ute. På vintern förvara jag den inne i rumstemperatur. Problemet är att den inte har blomamt en enda gång. Vad kan jag göra för at få den att blomma och sätta frukt?
De flesta citrusar har ett mer eller mindre långt juvenilt stadium som de går igenom innan de börjar blomma. Det kan ta upp till 20 år innan blommorna kommer.
Det behöver inte ta så lång tid och om du låter apelsinen växa sig så hög som möjligt lär det gå snabbare att få blommor. Gödsla med ett kväverikt gödsel varje vattningstillfälle och var försigtig med övervattning.
Fast du har ju hållit apelsinen vid liv i sju år så du kan nog sköta den. Hur stor är den nu?
Sabina L
19-08-2003, 14:36
Tack för svaret, jag hoppas på blommor så snart som möjligt...
Nu är den drygt en meter med en ganska tjock stam och sedan en yvig krona. Jag har klippt den lite för att den ska förgrena sig och växa mer men det kanske man inte ska göra?! Den växer nästan bara på sommaren när den får vara ute, men den har klarat sig bra inne på vintern utan att tappa blad eller få spinn.
Jag har inte gett den så mycket gödning på vintern, borde jag göra det?
MadeleineB
28-08-2003, 10:22
Jag trodde jag skulle kunna svara...
Själv har jag lyckats få blommor ganska snabbt, men det var nog mer tur än skicklighet, så där har jag inget svar att ge dig.
Men när du väl får blommor, kan du korspollinera dem med en pensel, så får du frukter så småningom. Jag lyckades och jag måste säga att jag är ren nybörjare och rätt dålig när det gäller alla sorters citrus.
Så ge inte upp!
MadeleineB
Christer i Falköping
19-10-2003, 17:58
Citrusplantor vill som regel stå ljust, men svalt, på vintern för att trivas ordentligt. Det brukar ta många år innan de blommar, men kan man ge dem den viloperioden på vintern är chansen större att den blommar.
Christer.
Har just fått en citrus-stickling att rota sig och börja växa lite

. Bör den också förvaras svalt+ljust över vintern eller behöver småplantor ingen vintervila (d.v.s klarar bättre lite varmare över vintern)?
Christer i Falköping
20-10-2003, 17:43
Jag vågar faktiskt inte svara på om den lilla sticklingsplantan behöver st svalt. Men om den står ljust och du dushar den ofta, borde den inte ha några problem med övervintring i rumsvärme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.