Hur anlägger man bäst odlingsbäddar i en sydsluttning med ganska ordentlig lutning.
Vi vill planera hela området med fruktträd, buskar växter mm.
Idag finns några gamla frukträd och -buskar samt pioner och vallmo. Och ett tre år gammalt jordgubbsland som vi funderar på var det ska vara.
Mvh
Nybörjaren Anna
Solstorm
09-04-2008, 18:45
Om du vill att pallkragarna ska stå rakt så får du nog gräva ur en del så att det går att ställa dem rakt. Ev stödja med sten i nersidan.
Jag har inga färdiggjorda pallkragar, men jag har flera grönsaksland som jag "fodrat" med en träram av gamla plankor runt. Flera ligger i stark sluttning, och då har jag helt enkelt fler plankor i nederdel än i övre delen av sluttningen. Du kanske kan bygga på en pallkrage med en eller ett par extra plankor åt ena hållet menar jag.
mvh Eklo
Ett alternativ skulle vara att mura; vi har många tegelstenar (trasiga och hela) efter att en skorsten rivits ner. Några kommentarer?
Fördelar/Nackdelar mottages tacksamt
Är det inte bra med en lutning. Men det beror ju på hur mycket det lutar förstås.
/Eva
Gilbert
22-04-2008, 13:34
Hej.
Jag hade också tänkt använda tegelstenar som blivit över. Verkar enkelt och smidigt. Man blir ju även av med den fula högen av tegelstenar som bara legat och skräpat i tre år...

//Gilbert
CITAT (Aniska @ 11-04-2008, 22:16)

Ett alternativ skulle vara att mura; vi har många tegelstenar (trasiga och hela) efter att en skorsten rivits ner. Några kommentarer?
Fördelar/Nackdelar mottages tacksamt
Fördel: Lagrar värme och jämnar ut temperaturskillnader.
Nackdel: vissa tegelsorter tål inte vintern utan fryser sönder.
Jimbo79
26-05-2008, 21:34
Hejsan,
Tänk bara på att en lutning utan terassering innebär att vattnet rinner av när du vattnar.
Jag gjorde just den missen när jag flyttade mina jordgubbar till en slänt.
Vid fint regn eller vattenspridare fungerar det dock bra men inte när det blir för mycket vatten på en gång.
Det måste hinna sjunka undan först...
Mvh, Jimmy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.