Anma
Gibbe har slickat sig på snoppen flera gånger idag, brukar aldrig göra det annars och har aldrig haft problem med förhudsinflammation, vilket hans pappa hade typ konstant...

I vilket fall undersökte jag orsaken och ut kom svagt rosaaktig kräm, eller snarare hade det konsistensen av zinkpasta.
Förhudskatarr ger ju gul/grönt glegg, inte rosa pasta!

Så, någon som vet vad det kan vara?
Klämde lite försiktigt bara och det var nog närmare en matskeds mängd som kom fram... Luktade illa, men inte som var eller annat inflamerat, snarare gammal smuts uppe på en vind eller något....

Dax att gå till veterinär, eller räcker det med att skölja där under?

Han är kastrerad.

Edit:rubriken blev fel, ska vara hanhund och inte hanhud! giggle.gif
Fenja
Jag skulle ringa min vette och kolla vad de tycker.
Mvh
Fenja
Tosan
Börja med att skölja med koksaltlösning direkt, och ring vetrinären imorrn.
Hade en schäferhanne som fick såna katarrer att han började droppa blod ibland, så honom fick vi skölja mer eller mindre konstant.
Du har inte märkt om kisset luktar illa eller är mörkt eller blodblandat? Urinvägsinfektioner och sånt kan åxå ge såna där flytningar.
Anma
Tack för svar!
Har nu sköljt, hade lite problem med att hitta på något att använda, har inga sprutor hemma, tills jag kom på att jag kastade en tom tvålflaska häromdagen. Den dög fint. Kisseriet är normalt, inget blod som synts och Gibbes allmäntillstånd är precis som vanligt.

Min provisoriska diagnos är nu att det är vanligt "glegg" som karlar samlar under förhuden. Vid sköljningen kom det ut en tesked till, luktar som gamla gubbar kan göra där under (har jobbat på ålderdomshem och kände igen lukten). Glegget är inte vattenlösligt, så det är nog bara hederligt "flensost".

Ringer vetten imorgon för säkerhets skull ändå.

Tosan
Ja, vi får hoppas att det är nåt som försvinner på några dar.
Anma
Har ringt vetten nu. Han trodde det kunde vara någon slags förhudskatarr ändå, så vi ska åka in och skölja med bakteriedödande medel. Idag har han (hunden, inte veterinären! giggle.gif ) inte brytt sig alls om att slicka och det ser fint ut, men det är nog bra att kolla ändå.
Tosan
Ja då hjälpte det nog med din behandling. Men som sagt, man kollar ju hellre en gång för mycket..
gunvor
Jag brukar skölja med Dofilus!
*Louise*
CITAT (gunvor @ 20-04-2008, 07:16) *
Jag brukar skölja med Dofilus!

Med filen? Det hade jag ingen aning om att man kunde! laugh.gif

Jag brukar skökja med utspädd jodopax när min hane verkar lite "skitig".
gunvor
CITAT (*Louise* @ 01-05-2008, 13:24) *
Med filen? Det hade jag ingen aning om att man kunde! laugh.gif

Jag brukar skökja med utspädd jodopax när min hane verkar lite "skitig".

Ja - dofilus /filen - utan blåbärssmak - naturell! Jodopax skulle jag inte våga använda ens utspätt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon