hemmafixarn
Hejsan!

Jag o min sambo har äntligen köpt hus och ätnligen har jag tillgång till trädgård, men.....
jag ska plantera hallon och kan inte bestämma mig.

Jag funderar på att sätta hallonen i kruka det skulle passa bäst på tomten.
Tänkte höra vad ni tror och tycker det finns för fördelar/nackdelar med båda sätten, alltså i mark eller kruka.

tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har hinkodling av hallon p.g.a liten trädgård som består till stora delar av en bergshäll. Fördelar: Man behöver inte rensa bort rotskott. Nackdel: De kräver mera skötsel ska ex. gärna planteras om varje år + man måste vattna ofta under sommaren (under riktigt soliga och varma dagar kan man behöva vattna 1-2ggr per dag)+ ge gödning annars blir de förkrympta saker och inte stora fina hallonbuskar. +Är det högväxande sorter som man bundit upp och dyl. så blåser de lätt omkull ifall det kommer några riktigt blåsiga dagar.
hemmafixarn
Då brer jag på med lite fler frågor.

Vad för slag sjord bör jag använda?
Vad frä slags gödning och hur ofta?
Tips på bra sorter som ger mycket bär, gärna stora!

tack tack
Åsa, mälardalen zon 2
Om man vill ha optimala förutsättningar gör man som det står i odlingsråden hos Herberts hallon:

Krukodling
Finns inte möjlighet att odla på friland, kan hallon som så många andra växter planteras i kärl. Lagom storlek på kärl är 10-12 liter med lufthål i botten. "Jorden" skall vara ljus, luftig torv med kompost av löv, halm, bark, tång och träflis. aska tillsättes ev. men i små mänger. Benmjöl kan tillsättas med 2-3 nävar. Tillsätt även sand och granulerad lera (näckroslera), 2-3 kg. Hallonen är kalkskyende. Glöm inte gödseln. Kogödsel i säck brukar ha dålig kvalitet, så slösa med den. Hönsgödsel är bra, men har högt fosfortal. Klumpen tas ur krukan över vintern,placera den gärna under en vintergrön buske och täck rotklumpen med löv och granris. Vid omplantering; dela med vass spade i fyra delar och sätt tillbaka en del i kärlet.
http://www.hallonplantor.se/ (det finns även beskrivning på den hemsidan om olika hallonsorter och man bör kunna hitta flera som funkar i den växtzon man bor i)

Fast själv använder jag ofta vad jag har hemma typ kompostjord + hemgjord gödning i form avv nässelvatten eller guldvatten.
160kvm stort hus
Vilken underbar sida åsa!!

Zetas ligger närmast, men jag funderar på att ta bilen ner och handla där, för det verkar så mysigt...

Mvh G
Skogsbrynet
Tack för hänvisning till hallonhemsidan, Åsa i Mälardalen. I övrigt kontakta oss för vägbeskrivning via telefon, vi bor vid världens ände.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon