dorislina
Bor i zon 2 och har moränjord (som ska bytas ut där jag anlägger min rabatt så där blir bättre jord). Har just blivit med trädgård och har på baksidan av huset ett litet träd (vet ej vad än). det är på norrsidan och nu skulle jag vilja gräva ut en liten rabatt runt trädet och plantera några fina skuggtåliga blommor under mitt lilla träd. Gärna olika sorter så att det är blomning hela säsongen. Trädet är ännu så litet så blommorna får inte vara för höga. Tar emot tips och också gärna bilder på växterna.

Tack på förhand!
Fenja
Här är några låga/lägre skuggtåliga växter:

Asarum europaeum europeisk hasselört
Cortusa matthioli klockviva
Corydalis lutea gul nunneört
Dicentra formosa fänrikshjärta
Epimedium i sorter, sockblomma
Helleborus julros
Hepatica nobilis blåsippa
Hosta i sorter, funkia
nummularia penningblad
Omphalodes verna ormöga
Pulmonaria saccharata brokbladig lungört
Vinca minior vintergröna

Om du googlar namnen så hittar du bilder. Du kan även ha till exempel Snödroppar.
Mvh
Fenja
torvan
Myskmadra är ju jättefin också. Den breder villigt ut sig men jag
vet inte om den kan konkurrera ut andra växter. Jag köpte två
plantor som jag delade för två år sedan. Nu täcker den flera kvm
och är på väg ut i gräsmattan och stenanläggningen. Som det ser ut
har nog dom andra växterna klarat det. Var orolig för kungsljusen
men ser att dom är på gång nu. Andra växter i rabatten är: julrosor,
vintergröna, lungört, funkia, träjon, grönlilja och olika vårlökar.
Rabatten ligger i halvskugga, sol bara på fm. Torvan
Lilla Sibirien
Rodgersia aesculifolia

Är en fin skuggväxt tycker jag, den blir ca 1 m hög och bladen är 7-delade (stora blad), blommar gräddvitt i juni-juli. Trivs i närings- och humusrik, fuktighetshållande jord (tål ej stående vinterfukt), bör planteras vindskyddat.
Sorry, såg inte att du önskade låga skuggtåliga blommande växter.
dorislina
Tack för svar!

Lilla Sibirien: Det är helt okej, jag har ju fler skuggia områden i trädgården som jag vill ha blommande och där skulle det passa med lite högre växter också. Var mest att jag ville ha något under ett träd som inte är så högt. Men du får gärna ge förslag på fler skuggtåliga växter som är högre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon