|
Vad ska jag tänka på när jag ska investera i ett körsbärsträd? Någon sort som är att föredra? Vill inte ha ett allt för litet träd och bären ska vara goda att äta. Växer dom snabbt?
Traditionellt har de flesta sötkörsbär vart mycket storväxande, men numera finns det flera betydligt mindre sorter. En nackdel med de stora träden är ju att det är tämligen hopplöst att täcka dem med nät, och utan nät får man ofta inga bär! Det finns ju fler E-märkta sorter: http://www.eplanta.com/Sotkorsbar.asp
Jan af Lisö
10-04-2008, 07:10
Det finns 3 olika grundstammar till körsbär: - Prunus avium, ger stora, 8-10 höga och breda träd - Gisela 5, trädet blir inte större än ca 3 meter - Colt, kanske någonstans däremellan, det är dock lite oklart för mig om Colt verkligen blir härdiga i Sverige, typ i zon 2 ??
Vill du få bär för dig, välj Gisela5, vill du ha ett träd i vars skugga du kan fika, välj Prunus avium, då blir även fåglarna tacksamma.
Det finns många olika sorter, jag kan nämna 4 som kan vara intressanta att överväga: - Dönissens Gula, de är gula och äts inte upp av fåglarna. En ovanlig sort, säljs bl.a hos Zetas. Har inte smakat själv så kan inte uttala mig om smaken - Burlat, mognar tidigt, redan vid midsommar på vissa ställen. Tycker de är goda, brukar äta upp dem oftast innan de mognat, har inte tålamod att vänta - Stella, självfertil, annars så kräver körsbär korspolinering. - Van, otroligt goda om de får mogna, har själv en sådan. (sen fick du flera tips i Kurts länk)
Lycka till
Tack för era svar. Ska fundera igenom hur stort träd jag vill ha. Vi har massor av surkörsbär där jag bor. Vet ni om de pollinerar sötkörsbär?
CITAT (lynnis @ 11-04-2008, 08:21)  Tack för era svar. Ska fundera igenom hur stort träd jag vill ha. Vi har massor av surkörsbär där jag bor. Vet ni om de pollinerar sötkörsbär? Endel surkörsbär t ex skuggmoreller kan pollinera endel sötkörsbär, men man kan nog inte säga att det garanterat kommer att fungera.
Nu är trädet införskaffat. Det blev ett Stella på vanlig stam. Hoppas det blir ett bra val. Nu ska vi "bara" fälla och gräva bort aplen som står i vägen....
Funderar på att skaffa ett søtkørsbær till landet, zon 4. Jan: tror du Burlat klarar det? Har hittat att de ær hærdiga till USDA zon 4-7, så enligt det borde det gå. Vilken zon har du? Mogna redan till midsommar låter ju helt otroligt!
CITAT (josohl @ 24-06-2009, 11:47)  Funderar på att skaffa ett søtkørsbær till landet, zon 4. Jan: tror du Burlat klarar det? Har hittat att de ær hærdiga till USDA zon 4-7, så enligt det borde det gå. Vilken zon har du? Mogna redan till midsommar låter ju helt otroligt! Burlat står listat som Zon I-III ( IV ), så det bör nog planteras i skyddat läge i zon IV. http://web.telia.com/~u10702642/korsbar.htm
Så bra, jag hade tænkt mig ett skyddat læge!
På lænken stod det också: "Pollineringssorter Allmän gulröd bigarrå, Hedelfinger, Stella."
Allmæn gulrød bigarrå, ær det de dær små jættesøta kørsbæren som ær så vanliga?
Huggorm
24-06-2009, 12:46
CITAT (Jan af Lisö @ 10-04-2008, 08:10)  - Colt, kanske någonstans däremellan, det är dock lite oklart för mig om Colt verkligen blir härdiga i Sverige, typ i zon 2 ?? Jag har den på min Stella E-planta. Den var märkt zon 3, och har klarat vintern i zon 2-3 utan minsta problem
Hittade denna mycket informativa sammanstællning av mognadstider, pollinering, skørd mm: http://www.cherries.org.au/assets/128/file...202%20pages.pdfCeleste verkar intressant, tidig och sjælvfertil! http://www.trees-online.co.uk/celeste-cher...ands-p-582.htmlHar dock inte hittat nån i Sverige som sæljer varken Burlat eller Celeste på Gisela 5 stam...
Jan af Lisö
29-06-2009, 20:23
Jag har min Burlat i norra delen av svenska zon II, i Stockholmstrakten, ca 500 meter från Östersjön/Himmerfjärden och kanske 10 km från öppna havet. Jag är numera inte 100% nöjd med den, men det kan bero på den tuffa växtplatsen. Jag tycker det blir för lite körsbär (kanske någon halvliter i år, trädet planterat 2002) samt några grenar har hunnit torka. Dessutom verkar bären komma huvudsakligen längst ut på grenarna, vilket gör dem svårtskyddade mot fåglarna.
Så jag kanske drar tillbaka min rekommendation för Burlat om den skall planteras i tuffa förhållanden (å andra sidan så har jag inte lyckats med mina övriga körsbärsträd heller !!!).
Det brukar komma bär på min Burlat första eller andra veckan i Juli, beroende på vädret och värmen.
Jag köpte min Burlat på Gisela5 från ebe plants återförsäljare, det var Rosendals i Uppsala, men det finns flera. Fick återförsäljarlistan från ebe plant via e-mail.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|