Hallå !
Min mamma har sparat pelargoner från förra året och dom ser hur fina ut som helst.
Gröna och stora friska blad.
Hon övervintrade dom under (vad ska man kalla det) "tidningstäcke" alltså mörkt och ca.17-20 gr.
Jag skulle inte ha gjoet så men det är hennes sätt och dom kommer säkert igen MEN till hennes problem.
Hon är bekymmrad över att det inte finns en enda knopp på pelargonerna. Inte en tillstymmelse till blomknoppar på dom små liven. vad har hon gjort eller gör för fel undrar hon ?
Är det någon som vet. Dom står inte under extrabelysning utan i ett rum med fönster och ca. 1 m in i rummet.'
Dotter/eva
En meter in i rummet tror jag är för mörkt och att det är därför de inte sätter knopp. Ställ dem i ett ljust gärna söderfönster så kommer nog knopparna!
Har hon planterat om dem efter vintervilan? Det behöver de för att växa och blomma fint! För mycket gödsel kan göra att blomningen uteblir.
Mvh
Fenja
Ja, det är nog ljuset men planterat om ??????? Det måste jag fråga henne. Jag tror inte det och då finns det ju en anledning till kanske.
Tack Fenja.
/Eva
Lemonne
11-04-2008, 22:30
Vet inte hur länge de stått framme efter vintervilan, men det tar ju ett tag för dem att komma igång. Ser de friska och gröna ut så är de nog på gång så småningom. Men jag håller även med Fenja, de stor nog alldeles för mörkt!
Kilmister
12-04-2008, 05:18
Ser de friska ut så är det nog bara en tidsfråga innan de blommar.
Jag har fått för mig och jag tror även jag hört andra säga det att de inte vill blomma
speciellt mycket innan de fyllt ut krukan, så det kan ju vara att de har lite för stora skor för tillfället. Men det löser sig ju av sig självt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.