limsa
Hejsan!

Jag har sått physalisfrön (tror jag...?). De grodde väldigt snabbt och har nu två-tre blad par men det är små brunsvarta prickar på alla bladen och på alla plantor. Ska det vara det?
Är det physalis överhuvudtaget tro? Stjälkarna är är helt lila...jättevacker färg!

Hälsningar
/Lena
Fenja
Hmm, kan det vara en ballongblomma? Den har prickar på bladen och är väl släkt med physalisen vill jag minnas?
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Här har jag en lite bättre bild på hur bladen ser (det är de svarta prickarna på bladen som är speciella för Ballongblomman)
[attachment=16512:PICT5590.JPG]
Tosan
CITAT (limsa @ 09-04-2008, 23:08) *
Hejsan!

Jag har sått physalisfrön (tror jag...?). De grodde väldigt snabbt och har nu två-tre blad par men det är små brunsvarta prickar på alla bladen och på alla plantor. Ska det vara det?
Är det physalis överhuvudtaget tro? Stjälkarna är är helt lila...jättevacker färg!

Hälsningar
/Lena

Min physalisar brukar få små svarta prickar om de haft det för kallt, ganska vanligt höst och vår... men det verkar inte göra dem särskilt mycket.
Eva 33c
Jag tror också att du sått nicandra (ballongblomma)
Att de grodde så fort, har prickar på bladen och dessutom svarta stjälkar är tre tydliga tecken på nicandra.
För många år sedan fick jag småplantor av en bekant som hon sa var physalis. Men som visade sig vara nicandra. Hon hade tagit fröna frön från fjolårets torra planta i växthuset. Själva frukten påminner ju lite om physalisen.
Och föresten, t o m namnen är lite lika. Ballongblomman heter Nicandra physalodes smile.gif
limsa
Tack för alla svar!! smiley_small_hug.gif

Och jaaa...ni har nog rätt...kan det var ballongblomma?
Jag har nu tag tagit en bild på mina "prickblad" och karaktärsbladen som kommer nu verkar bli lite flikiga som på bilden av Lady Hamiltons ballongblomma. (hmmm...hade lite problem med bildhanteringen, hoppas den syns...)

Och jag som hade sett fram emot massor av physalisplantor....jag bara äääälskar physalisbären!! För visst är det väl för sent att så sådana nu?

Hej hej!
/Lena biggrin.gif
[attachment=16515:prickiga_blad.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär är det inte för sent att så det är en nordamerikansk art av Physalis, de är något mindre men de smakar gott. Vid sådd i början av april brukar jag få skörd första veckan i juli. Mina fröer har jag köpt hos Runåbergs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon