Full version: Hibiskusar vissnar
yvonnef

Hej alla!

För ett par månader sedan skrev jag om mina hibiskusar som tynade. De flesta klarade sig, två dog helt, men de andra är på gång med blommor och blader så jag är jätteglad.

Men nu är det en hibiskus som börjar hänga. Jag har planterat om den, vattnat och satt en påse om. Inte allt på en gång utan lite i taget för att se om något hjälper. Men tyvärr inte. Detta har hänt med andra hibiskusar oxå, så jag undrar vad det är som händer och om man kan stoppa det på något sätt. Denna står i ett österfönster nu.
[attachment=16500:019.JPG]

Den andra har fått knoppar och är på väg att blomma men då börjar plötsligt en gren att hänga och torka. Är det här normalt förfarande med hibiskus att vissa grenar kan torka ut och dö och att man inget kan göra?

[attachment=16501:018.JPG]

Jag vill oxå passa på att skriva att jag tycker att det är oerhört roligt med odla.nu, att gå in och läsa alla era synpunkter frågor och funderingar och alla kloka svar och råd man får. Lyser upp vardagen!

Tack på förhand!

Vänligen Yvonne F

Malva15
Hej!

Har du köpt dina vissnande hibiskusar i en affär? De man köper i affären är nämligen fulla av ett retarderingsmedel som kan i vissa fall gå bort men de flesta köpehibiskusar vissnar ofta oförklarligt gren efter gren p g a det här medlet och det finns inget att göra med dem då.

Jag hade en köpehibiskus som jag troddde att jag hade klarat av för den växte sig stor och var efter ett par år så stark och stor att jag trodde jag skulle få behålla den. Till min stora sorg började även den hänga med bladen som gulnade gren efter gren.

Nu har jag givit upp och har bara hibiskusar som jag fått som sticklingar av människor med riktigt gamla etablerade hibiskusar...
Aldrig mer en köpehibiskus! angry.gif
yvonnef
Hej!

Ja båda är köpehibiskus från början. Kan det vara så illa att det där medlet sitter i i flera år och gör att de börjar vissna fast man tror att de ska klara det?

Det är så himla tråkigt, jag börjar ju tycka om mina hibiskusar så mycket ju...

Sticklingar från blomsteraffärer borde väl gå bättre? Jag hade en som jag köpte från en blomsteraffär när den var liten, men efter ett år började den ena grenen dö och bara en lever kvar. Ska man alltid dela hibiskusarna så att de står en och en, för att den ena kan ta över eller vad tror ni?

Vilket är det bästa stället att köpa sticklingar på? Tycker att det är lite svårt att få tag i, har lagt in en annons om gula eller orange sticklingar här på köp och sälj och där har jag fått ett svar.

Tack för hjälpen!
Yvonne
smuffin
Hejsan yvonne!

Kan det vara så att dina hibiscusar står för mörkt? Ser nästan ut så på bilden, de behöver mycket ljus nu när de ska till att växa och få mer knoppar. Prova med att ställa dom i söderfönster i stället, om du har?

Det bästa stället att köpa hibiscusar på tycker jag är tradera, jag har sålt och köpt mycket där och tycker det fungerar bra.
Men se till att köpa från seriösa samlare och erfarna säljare så du inte råkar ut för "mataffärs-köpta" hibiscuar, de vill man vara utan.

Retarderingsmedlet försvinner/dunstar ut med rötterna efter 0.5-2 år så har du haft dom längre än det så beror det säkert på något annat.

Hoppas den med knopparna tar sig, lycka till!!

MVH

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon