Fatamorgana
10-04-2008, 09:12
Hej alla pelargonintresserade
Jag köpte för ca 1 månad sen pelargoner som jag nu har som plantor i köksfönstret för att senare plantera ute. Jag fick rådet att plantera om dem i pelargonjord samt knipsa av blomskott och höga skott så att den skulle ta sig och framförallt växa på bredden och bli kraftiga. Jag jobbar på med att knipsa men tycker att de är lite rangliga och att de inte tar sig ordentligt. Någon som har bra tips för att pelargonerna ska trivas bättre? Vattnar rätt sparsamt.
Tack på förhand för hjälpen
Helen i Piteå Zon 5
10-04-2008, 09:21
nja, några bra tips har jag väl inte mer än att toppa mycket

sen kan du rota topparna i vanlig blomjord och få fler
Ge dem mer tid, på bara en månad hinner inte så mycket hända. Vattna ordentligt och låt jorden torka upp mellan vattningarna. Ge blomnäring regelbundet.
(Specialjord är inte nödvändig egentligen, dessa jordar har enligt tillverkarna tillkommit på grund av påtryckningar från kunderna inte för att det finns ett reellt behov för växternas skull.)
Fatamorgana
10-04-2008, 11:44
Tack. Ska ge dem lite mer tid. Man blir så lätt ivrig..
Att pellisar ränner och blir rangliga beror ofta på ljusbrist och då hjälper det inte hur mycket man än toppar. Sätt dem i ett söderfönster om du kan. Men de brukar hinna växa till sig och bli fina hur som helst, men det är trist när de är lankiga.
Mvh
Fenja
Storåtjejen
11-04-2008, 07:18
Har du möjlighet att ha dem under lysrör/lågenergilampa så är det ett stort + Jag ser till att mina har ljus ca 14 timmar/dygn med hjälp av lysrör.
Om du bara har några pellisar kan det räcka med skrivbordsbelysning med lågenergilampa i. Inte vanliga glödlampor, utan lågenergi eller lysrör.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.