mollys_matte
ska till nordiska trädgårdar för första gången med min sambo.
att hitta dit är inget problem, jag är mer nyfiken på hur det är där, och om det är något man ska tänka på?

Vi kommer åka på lördag eller söndag, jag gissar att det är mycket folk då?
Är det väldiga köer på morgonen om man försöker vara där till 9 då de öppnar? eller ska man försöka åka senare, hinner man då?

Jag är nästan lite nervös, ska bli sååå roligt!!!
skogstroll
tja jag kan rekommendera foträta skor, något att dricka i bagaget. Det är rätt mycket folk så prova att åk dit tidigt. Det ska jag göra så vi är där 10!
Lady Hamilton
Så kan det vara bra att ha med sig kontanter eftersom det är lite "si å så" med kortbetalningen i de olika montrarna Och uttags apparaterna fungerar dåligt eller så kan det vara mycket lång kö till dem Ett annat tips är att om du har tid gå runt ett varv innan du bestämmer dig för vad du skall handla av vem Priserna kan skilja en hel del Men samtidigt så riskerar man att något kan ta slut också. Glöm inte heller den förnämliga plantgarderoben blush.gif där kan du tryggt lämna in dina inhandlade saker så du slipper bära omkring på allting. Tidigare år har det fungerat så att du lämnar in/fyller på eftersom och sedn när du hämtar ut dina saker betalar du en "summa" i en skål till de trevliga ungdomarna som står där. Om du tänker äta eller fika där inne gäller det att ha den STORA plånboken med dig för det har i allafall tidigare varit hutlöst dyra priser men men mässan är ju bara en gång per år så då kan man kosta på sig shy.gif
Blomstersmurfen
Nu finns det förstås inte så mycket kvar att handla, eftersom jag var där och länsade idag! naughty.gif

Absolut viktigast är det där med kontanter! Jag kan lova att det är många som försöker begränsa sig genom att ta ut "lagom" med pengar , för att sedan bli tvingade att köa när dessa är slut. Det är inga roliga köer till bankomaten inne på mässan.

I ena hallen har man "kunskapsgatan" där de olika blomstersällskapen står med all sin kunskap. Mitt råd är nog att börja där, för där finns det inte mycket att handla. Å andra sidan är det längst bort i den hallen som förvaringen finns om man inte vill bära omkring på det man köpt... Man kanske kan ta en gång i taget varje gång man skall lämna in sina tunga saker där...

Den andra hallen är den kommersiella delen så att säga, men den är nästan tom som sagt! Nä skämt å sido, så mycket kunde jag inte bära! Det räcker kanske åt er med!

Trött i fötterna som sjutton är jag nu, men väldigt nöjd med mina inköp.

Nu är det ett helt år till nästa "julafton" (måste säga att jag föredrar mässan framför julafton).

Ha det så roligt, ni som har erat nöje kvar. Själv skall jag jobba hela helgen.
Rihane
Låt se nu. Var där så tidigt som du orkar, eller när det är dags och stänga på söndag för att få billigt av det som finns kvar. Bra skor. Något att dricka kanske något att knapra på beroende på hur länge du vill stanna. Älvsjömässan har bättre matutbud än Sollentuna men det är dyrt och fullt. Pressbyrån fanns sist jag var på mässan. Tillräckligt med kontanter, ta med mer än du tänkt handla för.

Papper och penna så att du kan skriva ner monternummer. Monternumret skrivs lämpligast ner på en brochure på det du blev sugen på att köpa men inte alla utställare har sånt... rtfm.gif efter 3 timmar är det svårt att komma ihåg var allt låg någonstans help.gif ,sen när man gör ruschen för att springa runt och köpa det man bestämt sig för, är det bra om man hittar. w00t.gif Då är det smockfullt och ser annorlunda ut... blink.gif alien.gif
Just det en kärra för att släpa med allt hem, fast du kanske har bil? Kom i så fall ihåg att din man kan få en stämpel för att lägga prylar i bilen, då kan han komma tillbaka in så att du kan fortsätta lassa på honom. crazy.gif

Ska hänga på låset imorgon

Tillägger detta i redigeringen.
Du behöver altså inte börja tälta kvällen innan utanför. -fear-.gif Vill du undvika kön så vet jag inte riktigt när dom första kommer dit. dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det sämsta i år var den värdelösa kartan i tidningen, finns det någon som kan läsa siffrorna?? (jag har såpass bra syn att jag inte behöver glasögon men jag får gissa mig till monternummerna).

För att äta kan man ju även lämna mässan (man kan ju få en stämpel och komma in igen), går man åt andra hållet fån pendeltågsstationen än det hållet man går till mässan finns ju både matbutiker och lunchrestauranger. (jag brukar köpa något att äta i matbutiken de brukar ha sånt som pastasallader och dyl. och där brukar det inte vara så långa köer).
Jentukka
Har aldrig varit där men vill så gärna åka dit nu. Bara inte helt säkert om vi kan =(
Nu kommer säkert dum fråga mensomsagt har inte varit där. Finns det mycket plantor att köpa? Även mer speciella och också grönsakplantor?
Vad tycker ni är mest värt att handla därt?
MammaMattsson
CITAT (Jentukka @ 11-04-2008, 00:02) *
Har aldrig varit där men vill så gärna åka dit nu. Bara inte helt säkert om vi kan =(
Nu kommer säkert dum fråga mensomsagt har inte varit där. Finns det mycket plantor att köpa? Även mer speciella och också grönsakplantor?
Vad tycker ni är mest värt att handla därt?

Ja!

Jag har hittat konstiga chilliplantor, och alla blomstersällskap i rådgivningen brukar sälja sticklingar och småplantor till en rimlig peng. Och det finns stora, holländska lökföretag där också.

När jag var där förra året, på sista dagen, så såldes alla kvarvarande lökar & sådant för mindre än halva priset. De sista två timmarna.
Jag fick åtta stora pionrötter för 150 kronor..(!) det var en bra affär. Och en påse med dahliaknölar (11 st.) för 100 kronor. jag kommer inte att handla så mycket vid mitt första besök, utan avvakta tills den sista dagen.
( Om jag nu inte vill ha något speciellt.)
mollys_matte
haha, underbart med alla tips!
Och vilken tur att jag lyckats släpa med mig sambon så han kan gå ut med saker i bilen!!! (fast känner jag honom rätt så slutar det nog med att han sitter på en lämplig bänk så jag bara kan dumpa av saker hos honom, men det funkar ju det med)

Vi kommer föröska åka så vi är där till 9, och sen tror jag vi tar med en liten ryggsäck med några mackor och kanske kaffe termos.

åååå vad jag längtar!
Ska jobba hela dagen idag... men sen *wieee*

Hur lång tid tar det från nyköping ungefär? Vi har 40-60 min till kungenskurva är det mycket längre till älvsjö?
evni
Från Kungens kurva tippar jag på att det är 3 avfarter tills ni ska svänga av. 10 min. till mässan kanske.
Ha det så trevligt. Själv var jag där i Torsdags.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon