PetraVictoria
Jag funderar på att köpa en katsura till vår trädgård (zon 1) men är rädd att den kommer att bli allt för stor. Har nämligen läst att den KAN bli 20 m hög. Men hur stora blir de vanligen? Och efter hur lång tid? Så berätta därför hur stor din katsura är. Och det är alltså ingen tävlingen, utan gladast blir jag om ni berättar att den inte är särskilt stor.
Regina
Vår är cirka 3 meter hög. Jag vet inte hur gammal den är men under de 10 år vi haft huset har den vuxit mycket långsamt i alla fall. Den står lite mörkt norr om ett staket som är cirka 1, 8 meter högt och öster om en lika hög mur. Men den är fin även om jag aldrig kommit på den att lukta pepparkakor. Så jag rekomenderar den.
Åsa E
Min är köpt för ca 5 år sedan och är ungefär 2.5 m hög. Den har vuxit knappt 1 m på dessa åren.
Jag har inte heller märkt att den skulle lukta pepparkaka, men den är fin ändå. Min står i söderläge och har det egentligen för torrt. De vill helst ha fuktig mark, har jag läst, då får man de vackraste höstfärgerna. Och kanske även pepparkaksdoften?
Thomas Wahlqvist
Jag skulle akta mig, utgå ifrån att den får en väldig fart när den hittat vatten på djupet.
Det är ju så trist att börja om med ett nytt träd efter 15-20 år om den måste fällas för att det är för trångt.
Den kommer att bli lika stor som en normalvuxen Björk, och det kommer att bli lika torrt under som under Björkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon