Hejsan!

här kommer en jättesvår fråga!
När skall man ta vara på fröna i ett nypon på en ros och hur gör man när man skall så dem?
Undrar Sassa
CITAT (Sassa @ 26-11-2002, 12:33)
Hejsan!

här kommer en jättesvår fråga!
När skall man ta vara på fröna i ett nypon på en ros och hur gör man när man skall så dem?
Undrar Sassa

bra om nån svarar för det undrar jag med
Ingrid på Västkusten
26-11-2002, 15:29
Man skall helst göra detta när nyponet är moget och nyponet INTE har frysit - Då kan fröna gro inom ett år annars tar det ca två år innan de gror. Jag sår rosor lite då och då ;-)
bara för det är KUL!
När man sår mogna nyponfröer som itne frysit så kan man hålla sådden svaklt och inte så varmt - kylskåpsmetoden är itne dum - ta dem in och ut ur kylskåpet, en månad ute och en månad inne. Fröna har ett hårt skal som man vill mjuka upp.
Bästa såinstruktionerna finns annars på Roger Jakslands hemsidor (mkt trevlig norrman med stort korsningsintresse ..ja vi ärFLERA galningar som gör detta fast vissa är mera organiserade än andra)
Hälsar Ingrid
Det går naturligtvis också att ta sticklingar istället för att så. Det går fortare och de blir sortäkta men man förlorar ju variationen. Sticklingar skall tas på försommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
26-11-2002, 17:40
Det enklaste sättet att föröka rosor (ifall grenarna går att böja till marken) är avläggare, då brukar man ibland även lyckas få rötter på svårrotade rossorter. Avläggare utföres sen vår eller tidig sommar. Då blir också de nya plantorna sortäkta = identiska med moderplantan.
Avläggare
Åsa! Funderat lite på det där med sortäkta... I våras dog en av rosorna och jag grävde bort rotklumpen, men efter ett tag kom det upp en ros ett par dm vid sidan om. Bladen är smalare och spetsigare än på den gamla och jag antar att det är ett rotskott från 'originalet'. Är det dumt att låta den nya rosen växa vidare? Är det bara en skräpros eller kan det bli nåt fint?
Åsa, mälardalen zon 2
26-11-2002, 20:44
Vad man tycker är fint är en smaksak. Det finns många som gillar lite vildare rosor. Ofta är det Rosa multiflora = japansk klätterros som används som grundstam och den brukar bli stor men har man plats kan den vara värd att odla. Ibland används även Rosa canina = stenros som grundstam, denna ros är lite mer åt nyponroshållet i utseende. Gillar du lite vildare rosor och du har plats låt skottet växa.
Rosa multiflora
Tack! Om det blir nåt så vackert låter jag den vara kvar. Jo, jag gillar nog lite vildare rosor, och absolut gammaldags, så jag väntar med spänning på vad det kan bli...
Ingrid på Västkusten
26-11-2002, 22:05
Men NU missar ni nog en grej här och det är ju så SPÄNNANDE att så rosor och de är itne alls olika föräldrarna oavsett vad som står i alla böcker!!!!
Ine skall man så rosor för att man skall ha identiska rosor inom ett år eller två för då är avläggare verkligen det man skall satsa på och sticklingar. Rosenfrösådd är är skoj - på ett helt annat sätt ;-))
Gunvor Nilsson
26-11-2002, 22:16
Ingrid, har du adressen till Roger Jaklands hemsida? Jag tycker också om utmaningar som att se om jag lyckas få fram en växt ur ett litet frö. För min del spelar det ingen roll att få fram en viss sort eller färg.
Menar du att ett nypon som sitter kvar på en rosenbuske över vintern inte skulle kunna gro om det varit frost? Hur är det då med ett nypon som plockats före frosten men som torkat - gror inte fröna i det heller?
Ingrid på Västkusten
03-12-2002, 12:22
Gunvor Nilsson
03-12-2002, 14:09
Tack Ingrid den är bra! Speciellt Roger More - agent 007 med rätt att glöda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.