Bettanspettan
tjena tjena!

behöver lite hjälp hära. planterade två märgärts-frön för inte så länge sen och nu har dom båda kommit upp och dom växer så det knakar, den ena är för stor för mitt mini-drivhus(sån man kan ha på fönsterbrädet) nu så jag undrar, vad ska jag göra med den nu? ska jag plantera om den i ny kruka med ny jord och ställa i ett söderfönster? ska jag sätta typ en plastpåse över eller klarar den sig utan? hur stor kruka behöver den?

sen behöver jag lite hjälp med min chili, det har gått riktigt fel, har inte fått upp ett ända frö, förstår inte vad jag gör för fel :/ tips och råd om hur jag ska göra med dom?
och sen tomatskotten också, två stycken har redan kickat upp och tre nya är påväg upp ur jorden, hur stora krukor behöver dom? när ska dom planteras om? behöver dom näring?

sen också, mina jordgubbar har äntligen börjat titta upp, gjorde tydligen fel i början, hade dom i sönderfönster med mkt sol och värme se läste jag att vissa jordgubbar vill vara mörkt så jag ställde dom i min bokhylla lite provosoriskt för att hitta en plats till dom sen glömde jag bort dom och idag hittade jag dom och såg att det har börja komma upp lite grönt däri. hur ska dom skötas nu då? hur stor kruka behöver dom? behöver dom näring? ska ajg ställa dom i ett söderfönster nu eller låta dom stå kvar i bokhyllan?

sen en massa frågor ang. en massa frön jag har här hemma.

har purjolöks frön "titan" och undrar när ska de sås? hur djup ska fröna vara i jorden? hur djup behöver krukan vara? näring? osv.
sen har jag moröttsfrön också, samma frågor som med purjon, när kan de sås, hur djup, hur djup ska krukan vara, behöver dom ngn näring. och sen också, ska jag ställa morötterna och purjon i ett söderfönster? och sen undrar ajg också hur jag gör när jag ska odla i mjölkkarton, läste här i ngn tråd att man kan odla morötter så, hur djup ska föret vara i så fall? ska man lägga flera frön i samma hål eller bara ett frö/mjölkartong?

sen har jag rödbetsfrön och spenatfrön, hur gör jag med dom? hur djupt ska fröna vara? flera i samma hål eller ett/hål? hur djup ska krukan vara? ja allt sånt dära,...

vet att det blev en massa frogår nu, men är tacksam ifall ni kanske kan svara på några av frågorna iallafall smile.gif

MVH, Bettan.
Fenja
Märgärtorna skulle jag skola om i större krukor, de kan klara sig på fönsterbrädan om det är tillräckligt ljust. Du behöver inte ha plastpåse över eller något. Ställ dem dock inte direkt i sol när de är omskolade, de behöver ha lite tid på sig att acklimatiseras sig och börja dricka ordentligt. Om du ska odla dem i kruka så ge dem i alla fall en kruka på 6-10 liter, en planta i varje.

Chili kan jag tyvärr inger om, men du kan testa att söka här på forumet och se om du hittar svar.

Tomaterna skolar du om när de fått en 4-5 karaktärsblad. De två första bladen som tittar upp är hjärtblad och efter dem kommer karaktärsbladen. Skola om dem i lite större krukor allt eftersom, när det är dags att flytta ut dem så behövs en kruka på minst 10 liter, gärna 20 liter så slipper du vattna så ofta. Plantera dem direkt i kogödsel (istället för jord) när de ska flytta ut, ställ ej direkt i sol första dagarna.

Jordgubbarna skolar du om en och en och ställer så ljust du kan. De växer inte så fort utan brukar klara sig i mindre fyrkantiga krukor som är 8 x 8 cm tills de ska flytta ut.

När växterna är omskolade kan du börja gödselvattna efter 3-5 veckor ungefär.

Har du köpt grönsaksfröerna så brukar det stå utförliga råd på påsarna, följ dem i så fall. Plantera inte ute för tidigt, för då kan de frysa om det kommer en frostnatt. Med fiberduk så klarar de lite frost.

Mvh
Fenja

Bettanspettan
njae, fröna har jag fått så det står inga anvisningar på hur dom ska skötas. fick dom i egentillverkade påsar av vanligt vitt papper liksom...

men tack så mycket för svaren! då vet jag när jag ska plantera om tomaterna iallafall smile.gif och hur jag gör med märgärtorna.

(fler svar välkommnas!)
*Stintan*
Ska du ha ett köksland att odla på eller har du tänkt odla allt i krukor? Det har en viss betydelse om man ska kunna ge några råd.
katah
chilin kan komma i gång med ett par veckors undervärme, kan du fixa det ?

Purjon kan du så i en vanlig liten bytta och täck den tunnt håll fuktigt.
När du sedan ska plantera dom till det tilltänkta stället kan du plantera dom lite djupare än vad de har vuxit innan och sedan kupa jord runt på efterhand + "plantera" direkt en toarulle runt plantan så får du en lång fin vit del.
Jag omskolar mina i mellan för jag planterar dom ute , men om du odlar dom på balkongen och i krukor kan du plantera dom dit kanske lite tidigare . ( jag planterar mina grönsaksplantor ut i slutet av maj i början av juni lite beroende om det finns risk för frotsnätter eller ej .
Morötter hag jag alltid odlat ute, men i år testade jag att ha en hink i växthuset. där hag ja sått kanske 10-15 st till en10 l hink men kommer att gallra dom förmodligen.

Morötts fröer ska sås hälst 1-2 cm mellanrum ( då kan du gallra bort en i mellan då de är små och goda att äta så att varannan kan växa till och bli stora.
Det är väldigt lätt att så morötter för tätt och sedan är det ett jättejobb att gallra bort, om du inte gallrar får du bara tunna rötter i rad inga morötter alls! Ett tips är att bara klippa bort de överflödiga gröna tofsar , då dör den plantan men man skadar inte de andra plantornas rötter när man river ...

Grönsaker är stort sätt mörkgroende... kommer inte på någon sort som skulle sås ljust ...
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även ladda ner Runåbergs katalog (eller ringa och beställa en) där finns det superbra odlingsråd om de flesta grönsaker.

http://www.runabergsfroer.se/html/katalog.htm
Bettanspettan
tack för alla svaren, ang det där vart jag har tänkt odla, så är det i krukor och balkonglådor på min balkong. fast det får bli senare när det är varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon