behöver lite hjälp hära. planterade två märgärts-frön för inte så länge sen och nu har dom båda kommit upp och dom växer så det knakar, den ena är för stor för mitt mini-drivhus(sån man kan ha på fönsterbrädet) nu så jag undrar, vad ska jag göra med den nu? ska jag plantera om den i ny kruka med ny jord och ställa i ett söderfönster? ska jag sätta typ en plastpåse över eller klarar den sig utan? hur stor kruka behöver den?
sen behöver jag lite hjälp med min chili, det har gått riktigt fel, har inte fått upp ett ända frö, förstår inte vad jag gör för fel :/ tips och råd om hur jag ska göra med dom?
och sen tomatskotten också, två stycken har redan kickat upp och tre nya är påväg upp ur jorden, hur stora krukor behöver dom? när ska dom planteras om? behöver dom näring?
sen också, mina jordgubbar har äntligen börjat titta upp, gjorde tydligen fel i början, hade dom i sönderfönster med mkt sol och värme se läste jag att vissa jordgubbar vill vara mörkt så jag ställde dom i min bokhylla lite provosoriskt för att hitta en plats till dom sen glömde jag bort dom och idag hittade jag dom och såg att det har börja komma upp lite grönt däri. hur ska dom skötas nu då? hur stor kruka behöver dom? behöver dom näring? ska ajg ställa dom i ett söderfönster nu eller låta dom stå kvar i bokhyllan?
sen en massa frågor ang. en massa frön jag har här hemma.
har purjolöks frön "titan" och undrar när ska de sås? hur djup ska fröna vara i jorden? hur djup behöver krukan vara? näring? osv.
sen har jag moröttsfrön också, samma frågor som med purjon, när kan de sås, hur djup, hur djup ska krukan vara, behöver dom ngn näring. och sen också, ska jag ställa morötterna och purjon i ett söderfönster? och sen undrar ajg också hur jag gör när jag ska odla i mjölkkarton, läste här i ngn tråd att man kan odla morötter så, hur djup ska föret vara i så fall? ska man lägga flera frön i samma hål eller bara ett frö/mjölkartong?
sen har jag rödbetsfrön och spenatfrön, hur gör jag med dom? hur djupt ska fröna vara? flera i samma hål eller ett/hål? hur djup ska krukan vara? ja allt sånt dära,...
vet att det blev en massa frogår nu, men är tacksam ifall ni kanske kan svara på några av frågorna iallafall

MVH, Bettan.