Full version: Citronträd
matsnils
Hej! Finns det någon som har lite skötselråd om ett citronträd? Jag har fått ganska mycket citroner på trädet. När skall de plockas? Har en citron som har börjat gulna de andra är fortfarande gröna.
jackan
hur gammalt är det?? Kan du visa någon bild? Jag har precis sått två citrontråd, två apelsinträd, Lite passionfrukt, en avokado, lite jordnötter och vattenmelon. En har det inte kommit upp något. Hur lång tid tog det innan citronen grodde??
Jag vet inget om hur man plockar citron. g.gif
Stefan P
Jag köpte ett citronträd med några små gröna frukter augusti 2006. I julas, alltså efter ett drygt år, plockade jag en av dem, som smakade utmärkt. En annan sitter fortfarande kvar och är till synes gul och fräsch.
Min slutsats är att citroner vid växelvis inne-/uteodling tar lång tid på sig att mogna och att de stannar lång tid på trädet utan att bli skämda.

/Stefan
MariaÖrebro
Vad roligt med egna citroner! De klarar sig upp till ett par månader när de är mogna om de få sitta kvar på grenen. Jag skulle i alla fall ha svårt att hålla fingrarna bort från dem, så de skulle definitvit inte få sitta kvar många timmar när de är mogna... crazy.gif

Citrusfrukter kan ta flera månader på sig att komma upp. Om du sätter färska frön kommer de upp ganska fort, men räkna med omkring en månad, minst!
freddie
CITAT (MariaÖrebro @ 10-04-2008, 16:30) *
Citrusfrukter kan ta flera månader på sig att komma upp. Om du sätter färska frön kommer de upp ganska fort, men räkna med omkring en månad, minst!

Jepp! That's true. Jag sådde ett antal förra sommaren. Några kom upp efter en månad, men några grodde först efter ett halvår. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (matsnils @ 10-04-2008, 12:32) *
Hej! Finns det någon som har lite skötselråd om ett citronträd? Jag har fått ganska mycket citroner på trädet. När skall de plockas? Har en citron som har börjat gulna de andra är fortfarande gröna.

tas ut på våren i skuggan när det är runt +10c ute sedan sätts det soligare och tas in innan det blir frost ,, sedan övervintras det svalt +1c +15c och ljust .
MariaS
CITAT (matsnils @ 10-04-2008, 13:32) *

Skötselråden har du redan fått från flaxxs. Däremot kan jag informera om att det tar ca 6 - 8 månader, innan citronerna mognar på ett träd, så hav tålamod. Ju längre de får sitta kvar, desto godare blir de.

Lycka till
koaala
Det finns citrus jord och citrus gödsel att köpa i trädgårdsaffärer, som är speciellt framtagna till citron t.ex. Om frukten är färdig fungerar kanske samma metod som äpple träd, skaka den lite och färdiga frukter lossnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon