Full version: Tagetes med knopp
Annika i Korsholm, Finland
Jag förivrade mig när jag fått växthuslampan och sådde tagetes samtidigt som chili. Nu har tagetes redan blomknoppar. Normalt brukar jag plantera ut dem i mitten på juni. Så jag är liiite tidigt ute, en månad eller två. Ska jag bara låta dem vara och blomma eller knipa bort blomknopparna? Det är Tagetes hybrida F1 'Sunburst Orange Splash'. De ser ut att förgrena sig fint redan. Inte brukar man väl toppa tagetes? Det har jag i alla fall inte gjort någon gång.
Lady Hamilton
Jag toppar ofta min Tagetes för att få fina plantor Och du kan lugnt knipsa bort knopparna yes.gif det hinner komma nya 2-4 ggr innan du kan planter ut dem. Problemet om du inte knipsar är att plantorna gärna ränner i väg på höjden och blir rangliga. Vill du abosolut ha lite blommor kan du låta bli att knipsa bort knopparna på en eller ett par plantor tummenupp.gif Då får du samtidigt själv se skillnaden på hur de utvecklas kompiskram.gif

Annika i Korsholm, Finland
Tack! Bra att veta att det är ok att toppa tagetes också. Jag provar nog att låta de minsta vara otoppade så får jag se skillnad, eftersom jag aldrig toppat tagetes tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon