Bee
Idag köpte jag en på rea en liten bok "Rabattrosor" av Las-Åke Gustavsson.
Där blev jag påmind om de underbara rosorna vi hade i en rabatt på framsidan för väldigt många år sen, Schweizer Gruss. Det var mycket mörkt röda sammetsaktiga rosor och vackert mörkgröna blad, polyantha tror jag man sa då, nu säger man väl floribunda. Höjden var runt 50-60 cm och inte särskilt yvig. En tämligen problemfri zon V-ros.

Om jag nu skulle skaffa en lika mörkt röd ros i liknande storlek, vad skall jag då välja?

Kajsa
Vad bor du i för zon ?
Bee
Oj, glömde skriva, Jag bor i zon 2-3, troligen mer 3 pga blåsten.
Kajsa
Det finns väl ganska många röda rabattrosor och i din zon, men friska som inte får svartfläck är lite svårare.
Måste den vara så låg ?

Ingrid Bergman är flott som en köperos, blir ca 80 cm, zon 3 och frisk, doftar gott

H.C Andersen, blir ca 1 m eller mer, mycket frisk och zon 4 men doftar nästan inget

Har många andra röda, kika i mitt album. Finns även en del röda i album/miniatyrrosor

Annars varför inte en röd Austinros som alla doftar starkt, här några du kan titta på hos Rosenposten
The Dark Lady, L.D. Braaithwaite, Falstaff, Benjamin Britten, Lady of Megginch, Tess of the d´Urbervilles
Leta under " Engelska rosor " www.rosenposten.dk

Bee
Tack Kajsa! Ingrid Bergman har jag haft. Jag satte ner några efterhand som SG "tog slut" (jag förstod inte att uppskatta rosorna på rätt sätt på den tiden) IB var ljusare i färgen.

Men jag ser att det finns fina alternativ! LD Braithwaite och Tess-med-det-svåra-efternamnet ligger båda i rätt härad, tom snäppet snyggare!

Rosenposten here I come. Jag tror bestämt att mina vita behöver lite djuprött sällskap 000.gif
Kajsa
Jag beställde en stamros i går av Flora Linnea och det blev L.D Braithwaite, snygg djup röd färg och enligt nya LÅG är rosen frisk.
Bee
Gôtt bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon