Charlotte V
14-08-2003, 09:48
Köpte glatt en gul klätterros av gammal typ - "Gloire de Dijon". Ser nu efteråt att den, till skillnad från de flesta andra gamla rosor, lär vara härdig endast upp till zon 2 möjligen 3. Bor i 3:an.
Någon som har erfarenhet av denna ros? Är det dömt att misslyckas?
Charlotte
kerstin z5-6
14-08-2003, 14:25
Naturligtvis inte kört ! Klart att det kan gå fint .., du har minst tre zoner i din trädgård bara .
Lever en del z 3 rosor hos mej i 5-6 ska väl en 2 klara sig i z3 ..
Var lite snäll mot den när vårsolen steker -säckväv eller vinterväv -så går det säkert bra
Vattna tidigt på våren är också bra
Ingrid på Västkusten
14-08-2003, 19:25
En varm vägg - självklart värt att försöka, men så är det ju frågan om en halvtynande men levande Gloire de dijon som lever precis eller en härdigare ros som växer och frodas och mår bra?
Hälsar ingrid ( nu var jag stygg va? Fast efetr en tid har jag slängt ut mkt av på gränsensakerna och går mer på saker å ting som ser friska och frodiga ut och som trivs)
Charlotte V
15-08-2003, 07:58
Har planterat den intill en rosbåge/valv som jag hade hoppats att den ville ta sig upp i. Ingen skyddande vägg, alltså. En tynande, knappt levande liten sak är dock inte så kul. Den får stå kvar, men kanske jag skulle plantera en tuffare sort på andra sidan rosbågen utifall att...
Några tips på en gul doftande klättrare som reservare?
Charlotte
Adri-Anne
15-08-2003, 08:12
Klarade inte heller av den, trots att den skyddades efter alla konstens regler. Den tynade bort , tredje vintern var dens saga all.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.