Full version: Kopparorm?
karlsdal
Såg en "orm" nyss när jag var ute i trädgården för att se om vi fått några vitsippor. Såg ut som en kopparorm, men jag är dålig på reptiler. Inte kan väl "vanliga" ormar ha fått ungar redan? Den låg stilla, ihopringlad nedanför förra husägarens pinn-/skräp-/kompost-hög. Jag petade lite grann på den med en pinne och levde gjorde den iaf. Hoppas att det är en kopparorm, jag vill inte att mina två små hundar ska bli bitna (de springer omkring som de vill i trädgården när vi är ute.) Iaf inte förrens jag varit till vetrinären och fixat cortison att ha hemma i fall att de blir bitna.
skogstroll
hur såg den ut då? smile.gif
karlsdal
Som en kopparorm laugh.gif Nädå, jag fotade den, så jag ska snart lägga upp bilden...
KURT
Huggormen föder ungar i augusti-september, och då kläcks också snokens ägg. Men man brukar inte kunna blanda ihop kopparödla och ormar.
karlsdal
Här är en bild på sötnosen...[attachment=16522:orm.jpg]
skogstroll
det var en fin liten sötnos smile.gif
Gossen Ruda
Garanterad kopparödla. Redan framme?
skogstroll
brukar ha ett gäng hemma, de är bra fina smile.gif
Bettis
Fy f**** jag som avskyr ormar, har dom redan kommit -fear-.gif -fear-.gif hoppas dom fryser ihjäl ninja.gif
karlsdal
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2008, 16:45) *
Garanterad kopparödla. Redan framme?

Ja, tydligen. Och här på våran trädgård är det inte speciellt varmt heller. Och just där är det ganska skuggigt.
skogstroll
då får man börja se sig för var man sätter gummistövlarna! smile.gif
Johanna O
Här nere i Blekinge har jag redan snubblat över två stycken!!! En satt grannens katt och petade på, den andra låg på en solig sten och såg ut att njuta! Så nu är bara frågan när man råkar på en huggorm.... ohmy.gif Tur jag alltid har mina älskade gummistövlar på mig ute! smile.gif

Mvh
Johanna - Marielunds gård
Whiskuchi
CITAT (Bettis @ 10-04-2008, 16:49) *
Fy f**** jag som avskyr ormar, har dom redan kommit -fear-.gif -fear-.gif hoppas dom fryser ihjäl ninja.gif

Vilken tur att det inte är en orm då! innocent.gif
Fågelvägen
Bettis, den är en ödla OCH DEN ÄTER BL.A. SNIGLAR. yahoo.gif wub.gif
Orkidétjuven
Kopparödlorna hör till mina favoriter. Jag har gillat dem ända sedan jag var liten. Man ser dem inte så ofta nuför tiden sad.gif

Hade det inte varit för ormarna hade vi haft mer sork och råttor i trädgården. Tacka dem istället för det.
karlsdal
Jag tycker att ormar är såå himla vackra och underbara, men kan ändå inte låta bli att bli äcklat-rädd när jag ser en på nära håll. Förutom stora pytonormar, de får gärna ligga på axeln på mig. Jag vet ju att de inte bits, och litar på att ägaren matat sin reptil...

Har förövrigt hört någon gång att fobier, ex orm-skräck, har med att göra var ens förfäder bodde. Bodde de i ett område med mycket orm och stor risk att bli biten och dö så sitter det fortfarande kvar i generna. Likaså om man är höjdrädd, då skulle förfäderna ha bott i närheten av ett stup alternativt i grottor på en klippavsats. Och med förfäder antar jag att det menades för 1000-tals år sedan...
Myosotis
vilken spännande teori! Du kommer inte ihåg var du läste det?
KURT
Nu har ju folk fobier mot de mest underliga saker, som knappast några förfäder varit i kontakt med. Fobier är nog bara kulturbetingade. Det ser man ju inte minst genom att den är så väldigt lätt att bli av med dem, utan att behöva göra några genetiska modifikationer.
Myosotis
Ja men man kan ju vara mer eller mindre benägen att få en fobi.
*Ulrica*
CITAT (Orkidétjuven @ 10-04-2008, 23:18) *
Kopparödlorna hör till mina favoriter. Jag har gillat dem ända sedan jag var liten. Man ser dem inte så ofta nuför tiden sad.gif
Det beror nog på. Hos oss har vi massor! När vi skulle flytta en gammal vedhög förra sommaren fick jag evakuera över 30 stycken som låg under alltihopa, en del var RIKTIGT bamsiga! wub.gif
Men så har vi också en del stenrösen och massor av stengärdesgård på tomten som de nog trivs i. Ofta ser jag skogsödlor och salamandrar också. Dessotom har vi inga igelkottar för de har alla grävlingarna ätit upp. Kanske äter grävlingar inte ormar/ödlor?
Gossen Ruda
Grävlingen är allätare, reptilier och amfibier slinker glatt ner.
Fågelvägen
CITAT (KURT @ 12-04-2008, 04:43) *
Nu har ju folk fobier mot de mest underliga saker, som knappast några förfäder varit i kontakt med. Fobier är nog bara kulturbetingade. Det ser man ju inte minst genom att den är så väldigt lätt att bli av med dem, utan att behöva göra några genetiska modifikationer.

Jag har också svårt att tro på genetikbakgrund när det gäller fobier. I en syskonskara kan någon vara hysteriskt rädd för möss eller spindlar, medan andra syskon utan fasa slår ihjäl dem eller flyttar på dem. Samma förfäder har syskonen i de flesta fall. Men de har också samma kultur, alltså är fobierna något ännu mer individuellt?

Jag är glad över att Ulrica inte slog ihjäl alla de vackra kopparormarna! blomma.gif Synd att igelkottarna försvann.
*Ulrica*
CITAT (Fågelvägen @ 12-04-2008, 11:37) *
Jag är glad över att Ulrica inte slog ihjäl alla de vackra kopparormarna! blomma.gif Synd att igelkottarna försvann.
Nä, jag skulle aldrig slå ihjäl nån stackars liten orm eller ödla. Det där med igelkottar och grävlingar fick jag reda på när jag ringde Kottecentralen och sa att de gärna fick placera igelkottar här eftersom vi inte har några. Då frågade hon om vi har grävlingar... jodå, en hel del sade jag... då fick det inte komma några gulliga små kottar hit.. crying.gif
Myosotis
samma här, det går många år mellan gångarna man ser igelkott.
När det gäller fobierna kan det tydligen räcka med en skräckupplevelse i barndomen, minns att jag läste om en liten pojke som blev skrämd av en hög smäll när han lekte med ett mjukt kaninskinn, vill jag minnas att det var. Ur detta utvecklade han en accelererande fobi för små pälsdjur. Det är nog ett känt exempel, någon som minns bättre?
Orkidétjuven
Jag gillar inte människoapor, de är lite läskiga.
Solstorm
Det är nog inte så ovanligt att det är olika saker inblandade när en fobi startar. Ex en människa som är hotfull och gör något hemskt samtidigt som det finns något annat oskyldigt närvarande. Människan kanske är en släkting som man ju inte gärna kan bli rädd för, istället utvecklas fobi mot något annat oskyldigt närvarande. Usch, svårt att förklara utan att beskriva så att ett verkligt fall hängs ut.

Fobier kan utvecklas på mer än ett sätt. Förr var jag rädd för spindlar. Bodde utomlands ett tag och hade massa kackerlackor som jag tyckte var hysteriskt äckliga även om jag vet att de inte är farliga. När jag fick syn på en spindel där så blev jag lättad för att det inte var en kackerlacka. Nu är jag inte rädd för spindlar längre och kackerlackor har jag inga (än).
Annkina
CITAT (*Ulrica* @ 12-04-2008, 12:01) *
Nä, jag skulle aldrig slå ihjäl nån stackars liten orm eller ödla. Det där med igelkottar och grävlingar fick jag reda på när jag ringde Kottecentralen och sa att de gärna fick placera igelkottar här eftersom vi inte har några. Då frågade hon om vi har grävlingar... jodå, en hel del sade jag... då fick det inte komma några gulliga små kottar hit.. crying.gif

Vad är kottecentralen?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon