Full version: Hjälp!
Hans i Mälardalen
Hejsan

Nu har jag lagt upp nya bilder i mitt fotoalbum. Jag har en mapp med bilder på växter som jag har tappat namnet på, så snälla hjälp mig. Kanske du känner igen någon av dom.

MvH
Betty
Nr 4 ser ut som Coreopsis verticillata - Höstöga. Den blommar nu hos mej. Höjd ca 50-60 cm, blommornas diameter ca 5 cm.
Hans i Mälardalen
Tack! biggrin.gif
Louise i Göteborg
Och nr 2 ser ut som nån' slags krypkornell. Cornus canadensis?
Ingo
Louise har rätt, 2:an är definitivt cornus canadensis. Amerikanskt hönsbär heter den på svenska fast den egentligen är en kornell.

Och 1:an är ett slags petunia. Jag minns inte precis vad den kallas, kanske dvärgpetunia eller något i den stilen...men jag har haft sorten i kruka ett år, hängande/krypande, små smala blad, mycket mindre blommor än vanlig petunia.

Jag är hemskt nyfiken på trean. Det är svårt att se, storleken framgår inte och bladverket kan man bara skymta...kan du beskriva?
Berith
Ettan är en surfinia (hängpetunia) - lite större än million bells. Har lila variant av båda i år, blommar som 17. smile.gif
------------
Eller är det en million bells? blink.gif Tveksam...
cissi i onsala
Hej, är också nyfiken på den vita blomman, har du en bild där bladverket syns bättre eller kan du beskriva dem. Själva blomman påminner ju om flox/såpnejlika men ändå inte.
Hälsn cissi onsala
Berith
Kan den vita vara nån slags malva?
Malutten
CITAT
Ettan är en surfinia (hängpetunia) - lite större än million bells. Har lila variant av båda i år, blommar som 17.
------------
Eller är det en million bells?  Tveksam...

Bild nr 1 är en Million Bells!!!
Berith
Anledningen till att jag tvekade var att jag har en minisurfinia och den är bara lite större än million bells. wink.gif Men fina är dom!
Ingo
Ööh...med risk för att göra mig dum men...ju mer jag tittar på bild 4, desto mer tycker jag att det ser ut som en feicus plasticus. Titta t.ex. på de bortvända blommornas perfekt symmetriska foderblad och den distinkta skarven mellan stjälk och foderblad.

Nån som håller med..?
Berith
Nejmen.... inte skulle väl Hans ha en sån? ohmy.gif
Betty
CITAT (Ingo @ 14-08-2003, 20:23)
Ööh...med risk för att göra mig dum men...ju mer jag tittar på bild 4, desto mer tycker jag att det ser ut som en feicus plasticus.

Jag är övertygad om att du är ute och cyklar Ingo!
Hans i Mälardalen
Jag vill börja med att tacka er allihopa för att ni hjälper mig.
Så här är läget just nu:

bild nr1 = million bells, jag känner igen det namnet och är säker på att det är rätt.

bild nr2 = amerikanskt hönsbär, cornus canadensis. Det namnet känner jag inte igen, att den är en Kornell låter i alla fall bekant.

bild nr3 = jag har lagt upp en 5:e bild som visar de ljusgröna, vågiga bladen som hör till den vita blomklasen. Det jag vet om den är att den är marktäckande, att den klarar halvskugga och att den är väldigt vacker.

bild nr4 = är höstöga, när jag läser det så klarnar det för mig.

Än en gång tack! Nu kan jag komplettera mitt fotoalbum på min framtida hemsida.

MvH
Ingo
CITAT (Berith @ 14-08-2003, 20:26)
Nejmen.... inte skulle väl Hans ha en sån? ohmy.gif

Kanske om han har humor...

CITAT (Betty @ 14-08-2003, 21:02)
Jag är övertygad om att du är ute och cyklar Ingo!

Nja, jag är inte helt övertygad än men du har förmodligen rätt.
Ingo
Rättelse: Det är nr 3 som jag undrar om det kan vara en Feicus, inte 4 som jag skrev ovan.
Berith
Trodde hela tiden att du menade nr 3! smile.gif
Hans i Mälardalen
Vad är en feicus plasticus för något?

MvH
Berith
En plastblomma - fejkus plastikus.... sleep.gif
Ingo
CITAT (Hans i Mälardalen @ 14-08-2003, 21:53)
Vad är en feicus plasticus för något?

Jag menar en plastblomma. Det var bara ett hugskott men jag är fortfarande lite lur på om det inte skulle kunna vara så ändå.

Det som gör mig misstänksam är för det första utseendet. Foderbladen är t ex så väldigt regelbundna i formen så det ser overkligt ut. För det andra känns det lite som att om det fanns något så vackert och dessutom marktäckande, så borde den vara väldigt populär, men hittills är det ingen som har sagt sig känna igen den eller haft en någorlunda hållbar teori om vad det skulle kunna vara.

Men jag erkänner, jag tycker själv att det här är ett rätt löst resonemang. En hypotes mer än ett påstående.
Hans i Mälardalen
Jag kan bekräfta att det inte är fråga om något plastskämt, anledningen till att den ser overklig ut är att jag är fotoproffs. Jag har den vid dammkanten, där trivs den och sprider sig en del. Nu har jag lagt upp en bild till som visar bladen, kanske det blir lättare att identifiera då.
Att den inte är populär kan bero på att den inte finns att köpa överallt. Jag hittade den på Zetas vid kungens kurva. Det är en mycket välsorterad trädgårdshandel. Jag köpte den just därför att jag föll för den vid första "ögonkastet". Nu har jag dessvärre tappat bort etiketten och kommer därför inte ihåg vad den heter.

MvH
Ingo
Hm...kände mig lite skyldig för att jag misstänkte Hans för att skoja med oss...så jag slog mig på lite seriöst snokande.

Jag tror att jag har hittat den:

Det är en praktviva, primula sieboldii. Är nog rosa från början men det finns flera vita varianter. Gillar harvskugga och sprider sig med jordstam. Verkar stämma, eller hur?
Hans i Mälardalen
Det stämmer finfint, tack ska du ha nu har jag namnen på alla mina växter.

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon