mischa
sorry, hittade rätt ställe att fråga på
Fenja
Det ser väl ut som en Vandrande Jude, ska kolla om jag hittar det latinska namnet.
Tradescantia fluminensis
Detta är väl rätt avdelning att fråga om krukväxter i?!
Mvh
Fenja
mischa
Ah, nybörjarnerver. Tyckte mig se fler "vad är detta..." på annat håll. Har själv misstänkt att det är en jude, du verkar lite säkrare på din sak.
Christer i Falköping
Nej, inte vandrande jude, men en nära släkting. Är det zebrablad den heter? Just nu står det stilla.
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (Christer i Falköping @ 10-04-2008, 20:40) *
Nej, inte vandrande jude, men en nära släkting. Är det zebrablad den heter? Just nu står det stilla.
Christer.

Vet inte vad växtern heter men vet att det inte är en vandrande jude - du har så rätt!
CillaM
CITAT (Fenja @ 10-04-2008, 18:38) *
Det ser väl ut som en Vandrande Jude, ska kolla om jag hittar det latinska namnet.
Tradescantia fluminensis
Detta är väl rätt avdelning att fråga om krukväxter i?!
Mvh
Fenja

visst är det en 'vandrande jude', Tradescantia fluminensis. Helt rätt Fenja smile.gif
Fenja
Jo den kallas nog zebrablad på svenska, om ni kollar länken så finns den med på bilderna under namnet Tradescantia fluminensis. Tack CillaM wink.gif.
Mvh
Fenja
Zazu
jag tycker det ser ut som zebrablad, Tradescantia zebrina. Men det skulle kanske kunna vara en variant T. fluminensis, du får vänta tills den blommar helt enkelt, är det vita blommor är det en T. fluminensis, är det rosa/lila är det en T. zebrina.

mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon