Järfälla
Jag blir galen. Finns det verkligen inga rödbladiga bra marktäckare??

Alunrot och rödbladig revsuga har jag hittat.

Inget av dem funkar. Revsuga är ju superfin, men de jäkla blommorna är ju blålila - kunde de inte fått vara ljusrosa eller vita... (Hur tänkte Gud? -fear-.gif )

Jag vill ha något som är mörkrött. Alunroten har fina blad, men är för hög och fluffig...

Misstänker att det inte finns???
Fenja
Det finns en perenn oxalis, som snabbt täcker in stora områden, den sprider sig både med frö och utlöpare. Man får hålla efter den, men de är lätta att dra upp. Den är lite ogräsartad. Blodoxalis, Oxalis corniculata var. purpurea heter den.

Mvh
Fenja
katah
Fetblad har jag massa röda .... vill du köpa flirting.gif
ingrids
Brun taggpimpinell drar åt det röda hållet och håller sig låg, men hur röd man uppfattar den varierar nog. Sen finns ju rödbladig bergenia, men jag misstänker att blomställningarna hamnar i hög och fluffig ligan ...
Lilla Sibirien
Hej!
Har du tittat här, alunrot, årets perenn
http://www.perennagruppen.com/gem/default.aspx?pageNr=123
Det finns flere olika sorters alunrot
Järfälla
Ja, oxalis hade jag ju glömt bort. Hmmm, kanske man ska våga? Gu va bra att ha detta forum! Nån som vet om harar och rådjur diggar den? Hur aggressiv är den - tror ni grannarna får problem om den går genom häcken? (rabatten är på insidan)

Taggpimpinell är en sort jag inte bekantat mig med alls. Acaena microphylla. Såg sisådär ut. Lite brunvisset intryck, men den kan se annorlunda ut i verkligheten. Men intressant - tack för tipset!

Fetblad funkar inte där, är lite halvskuggigt.
Fenja
Jag har oxalisen lite överallt, en helgrön variant med och en som är ljusröd som är en korsning mellan dem. Men jag upplever den inte som aggressiv även om den sprider sig, du kan lätt ta bort de som förvirrar sig in i häcken! Vi bor mitt i skogen med en massa harar och rådjur, oxalisen kommer ju upp så pass sent att det finns massor av annat som vilddjuren föredrar istället.
Om du vill kan du få bäbbar av mig längre fram när de börjar titta fram.
Mvh
Fenja
Camilla i Värnamo
Jag rekommenderar inte Oxalisvarianten eftersom jag tycker det är ett ogräs utan dess like, men jag vet att inte alla tycker det. Nån Näva med röda blad kanske men de har ju också blå blommor en del iaf. Hur 'Espresso' är som marktäckare vet jag inte, den kanske växer mer samlat men har iaf rosa blommor.
Jan Lindgren
Hej!
Oxalisen är det vackraste ogräs jag vet. Har man en gång fått in den i trädgården försvinner den aldrig.
Det finns rödbladigt groblad och rödbladigt vitklöver.
MVH
Jan Lindgren
Ingrid Zon3
CITAT (Järfälla @ 10-04-2008, 18:21) *
Jag blir galen. Finns det verkligen inga rödbladiga bra marktäckare??

Alunrot och rödbladig revsuga har jag hittat.

Inget av dem funkar. Revsuga är ju superfin, men de jäkla blommorna är ju blålila - kunde de inte fått vara ljusrosa eller vita... (Hur tänkte Gud? -fear-.gif )

Jag vill ha något som är mörkrött. Alunroten har fina blad, men är för hög och fluffig...

Misstänker att det inte finns???

Du kanske har rätt - att det inte finns, men kolla efter Tiarella, spetsmössa. Tycker bladen får mer och mer rött i sig på nya sorter. Och blomfärgen borde ju passa, vit eller ljust rosa wink.gif (personligen tycker jag att blommorna på revsugan är knallblå och härliga, men jag har den brokiga)

Annars kanske du får fundera på om det finns nån rödbladig klätterväxt som kan fungera.
Rosmarin
Palettblad är fina tycker jag. Jag hittade en länk med härliga bilder av denna:
http://hem.passagen.se/eva.tingstrom/
skogstroll
CITAT (Jan Lindgren @ 13-04-2008, 18:37) *
Hej!
Oxalisen är det vackraste ogräs jag vet.

ja det finns mycket fint "ogräs" själv har jag små nävor precis överallt som blommar med små lila blommor, blå vallört mm men vadå de fyller ut där jag inte planterat än smile.gif och vallört kan man ha glädje av. ogräs är väl egentligen det som växer där man inte tänkt
ingrids
Hittade just en rödbladig vitklöver Trifolium repens ‘Purpurascens’, finns även som fyrklöver Trifolium repens ‘Purpurascens Quadrifolium’ . Tycker den var kul eftersom den har en grön kant ytterst smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon