Full version: Hippolyte
Lilla Sibirien
Har läst att Hippolyte tappar lite av sin blåvioletta färg om den får för mycket färg, stämmer det? Jag skulle vilja ha den och vill ha den blåvioletta nyansen. Och kommer att plantera den i full sol, från morgon till kväll endast lite halvskugga från kl 15.00-17.00. Kan det bli så att jag får en grådaskig blomma?
Stiffe
Ahh, Hippolyte. Ett utmärkt val. "Grådaskig" blir väl de flesta "röda & blåröda" gammaldags rosor när blommorna åldras. Så här såg min nyplanterade Hippolyte ut förra sommaren. Den står i full sol.

[attachment=16553:Hippolyte1.JPG]

[attachment=16554:Hippolyte2.JPG]

Stefan
Lilla Sibirien
Men inte tycker jag att den direkt ser grådaskig ut, visst har den en violett ton. Och du har den i full sol hela dagen?
Stiffe
Den har en violett ton, javisst. Den står i full sol, javisst. "Grådaskig"... tja det är ju det där med färger och rosor... Jag tycker inte att det är något som stör, men vi är ju olika i tycke och smak. Har du läst färgbeskrivningarna av rosor? Ibland tar man sig för pannan slap.gif över andras färgbeskrivningar. Rosenrött brukar inte betyda rött utan rosa. Varför säger man då inte rosa? Det finns ju både riktigt röda och rosa rosor. Hur som helst, det var därför jag bifogade bilderna, så DU får avgöra vad DU tycker. Jag rekomenderar den, självklart. Annars om du vill ha lila ton så är Belle de Crezy en höjdare. Den har dock en större tendens till att blommorna blir "grådaskiga" med åldern, men den luktar mer. happy.gif /S
Lilla Sibirien
Jag tycker inte att dina bilder av Hippolyte är grådaskiga, trots att de står i full sol hela dagarna. Har även tittat på "Bella de Crécy", enl LÅG`s nya rosbok står det att den gör sig bäst i lätt skuggiga växtplatser, tittade på Helpmefind.com.com och där finns allt mellan rosa, violett och gråviolett. Tror att jag utifrån dina bilder vågar satsa på Hippolyte, jag tror att den kommer att behålla färgen hyfsat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon