|
annika_h
10-04-2008, 19:47
Hej! Oj vad länge sedan det var som jag var här! Var på trädgårdsmässan i Älvsjö idag, oj  vad jag önskar att jag kunnat ordna med skjuts hem!! Eller det kanske var lika bra! Är inte säker på att sambo och plånbok hade varit lika glada över allt som jag kunnat shoppa! Det blev lite smått och gott iallafall förutom grönsaksfröer( extra mycket spenat och rädisor), vita stockrosor, pelargoner (mårbacka) örter i massor samt en Änglatrumpet. Omjag haft bil skulle det blivit betydligt fler växter, ett antal krukor och några underbara korgar. Jag är ändå nöjd med dagen, allt vackert och all inspiration och ömma fötter till trots. och till helgen ska jag ner till landet och planera!! Kram på er alla
Orkidétjuven
10-04-2008, 22:31
Jag har missat mässan flera år irad pga av jobb. och jag missar den i år med. jag är så sur...
Jag var dit idag. Spanade efter klematis(hade en lista med mig) ,men hittade bara en massa konstiga sorter och ingen att fråga,  ville ha klippgrupp 3 ju för balkongen(klippes ner på hösten). Spanade efter en kruka till klematisen också. Kom fram till att jag förmodligen ska köpa klematis först, innan jag bestämmer lämplig kruka till den. Innan dess blev jag vild  på Lewesia. Det var en dansk odlare som hade små plantor för 15:- och lite större för 30:-. Hade inte alls tänkt köpa sånt för jag har några st som gror ute på balkongen. Men på det här viset kunde jag stå och välja ut några olika ursöta färger  Samma odlare hade julrosor också. Lite senare hittade jag en japansk lönn, Acer palmatum 'Shaina' ,härdig till Zon 3, blir 1,5- 2 meter hög. Visste inte att jag ville ha en sån  men den följde med mig hem  , den däremot fick en kruka Sedan köpte jag lite annat smått och gott för själva odlandet....förstår inte alls  varför plånboken gapar så tomt för som ni ser var det inte särskilt mycket jag köpte  . Två olika växter bara  Rättat sakfel och att man skulle kunnat tro att lönnen jag köpte var minst 1,5 m hög(min är snarare 1-2 dm) Laddade upp bild på lewisiorna och lönnen [attachment=16676:lewisia4.jpg]
Mica548
11-04-2008, 19:26
Ömma fötter, det känner jag igen! Var på mässan idag och det ömmar i fötter och ryggslut (plus att armarna blivit lite längre av allt bärande). Hur långa köer som helst till fikat (ja, JAG vet att man ska ha ordnat sånt innan, men min moster visste inte det). Däremot var det ingen kö till vinbaren! Så det fick bli "vitt vin och snittar" istället! Nästan sex timmar var vi där (mamsen, moster min och jag). Eftersom jag skolkade från jobbet fick jag snällt gå mellan montrarna och prata jobb när det ringde (15 ggr.....), sen tog batteriet slut så var det inget problem längre. Själklart shoppades det: - Boken "Medelhabsträdgård på svenska", 240:- - Prenumeration på 3 nummer av Allers Trädgårdstidning inkl. en klematis (vet att vi pratat om det erbjudandet tidigare). Fick då också med senaste numret och en valfri pensé! 59:- - Cocosfibrer att plantera sticklingar i (fanns även för utomhuskrukor. Används naturellt eller 50/540 med jord. Syfte: tydligen för att förhindra övervattning/uttorkning. Nåja, provar i alla fall. 3 förpackningar för 100:-. Kan återanvändas 3-5 ggr om man inte blandar i jord. [color="#FF0000"] Någon som har erfarenhet av detta?[/color] - En fröpåse med en ljuvlig vanligfärgad "snurrig" sommaraster från English Gardens á 19:- - 2 x Formulex resp. 1 x Superdrive till mina sticklingar och växter, ca 270:- från wexthuset. - 7 påsar Dahlior (1 st/påse) för 100:- Tips: Kolla knölarna, vissa är både små och torra och andra stora och feta. - 6 st feta Calla-lökar och 15 st orientaliska liljor för 200:- De reade den sista halvtimmen så har ni möjlighet och ork att stanna kvar till slutet så köp lökarna då. - En chile "Hot Banana" hos Chilesällskapet. Har inte förstått att det är stället där karlarna finns! Det måste vara enda montern med bara karlar (om man bortser från de med maskiner förstås)! Det jag är mest nöjd med är ändå den emaljerade "Vi är i trädgården"-skylten för 125:- Jag är jättenöjd och utan att jag tjatade det minsta fick jag min icke-gröna-fingrar-mor att köpa hur mycket blommor/lökar som helst! Det ska bli så kul att se hur fint hon kommer att få det på sin balkong! Hon visste inte hur hon skulle få plats och jag sa "Sätt dem i balkonglådorna" svaret blev "Men jag har ju inga balkonlådor?!" varvid jag snabbt replikerade med "Inte ännu, men snart!" Tror bara det är en tidsfråga innan jag förstört henne och hon kommer att drälla här inne på forumet också. Fast vem vill ha sin förälder på samma forum? Äääh, det blir bra ändå. Lycka till imorgon ni alla som ska dit och ha det underbart på fikat och middagen! /Mica
Lilla Sibirien
11-04-2008, 20:04
Jag hade också tänkt att jag skulle fara i år, men nu blev det inte så. Fördelen med mässan detta år är att den är lite senare, speciellt för oss som bor lite kallare.
Men en negativ sak som jag har uppleft varje år är att det är för trångt. Har det varit så i år också, eller har jag missat något som jag absolut borde ha fått vara med om??
Jag ska strax gå dit! (Har mässan på promenadavstånd.) Har inte varit på trädgårdsmässa på över tio år, då jag senast hade trädgård här i Stockholmstrakten. Då var det porlande springbrunnar som var inne, minns jag.
Nu ska jag leta efter kompostbehållare. Och så ska jag försöka gå OMVÄGAR omkring all pelargonförsäljning. Lämnade mina femtio pelargoner i fritidshuset och det behöll ju exet efter skilsmässan. Nu ska jag fasen inte börja om med pelargoner igen... fast några kanske... de är ju fina, ändå.
Jag hade tänkt ta en fika mitt på dagen, men ska jag tro tidigare inlägg i den här tråden, blir det vitt vin och snittar istället.
Vi kanske ses i trädgårdsbaren?
Fru Frö
12-04-2008, 16:31
Jag och mamsen var där igår och satte sprätt nån krona. Nästa år ska jag hänga på låset öppningsdagen - nu fick vi värsta bilköerna på essingeleden hem  , urk! Jag tog endel foton och har jag laddat ner några i ett album - så kika gärna in på lite inspiration ni som ej kommit er till mässan i år, ska lägga in från Sollentuna mässan där också, Rum och trädgård.......
skogstroll
12-04-2008, 16:36
oj oj ja ont i benen har jag. Nästa år ska jag dit en vardag istället. Trängseln förtar lite av nöjet tyvärr. Fick med mig lite fint ändå; medlemsskap i Naturskyddsföreningen, buxbom, minirhododendron, chili, fröer och en bok om dammar. Det bästa var nog föredraget av Finn Klematis och Hannu Sarenström.
Fru Frö skrev: Jag tog endel foton och har jag laddat ner några i ett album - så kika gärna in på lite inspiration ni som ej kommit er till mässan i år, ska lägga in från Sollentuna mässan där också, Rum och trädgård.......[/quote] Så kul  att se lite foton därifrån iaf. Skulle åkt med en bussresa dit idag men är däckad av förkylningsinfluensa (el. vad det kan heta). Vaknade nyss efter att ha sovit nästan 1 dygn. Hoppas det kommer hem fler som varit o tagit kort på mässan. Väntar med spänning  Sååå vacker skylt Mica du köpt i dag!
grycken
12-04-2008, 17:30
Jag var på mässan igår. Jag klarade mig rätt bra från inköp eftersom jag inte är intresserad av pelargoner. Tycker inte att det fanns så mycket andra växter att köpa. Hittade en stor skopa som verkar praktisk när man behöver skopa upp kompost m.m.
Zissi, så tråkigt.
CITAT (Wilmer @ 12-04-2008, 18:32)  Zissi, så tråkigt.  Omtanken värmer
Åh Zissi så tråkigt. Typiskt att det händer när man ska på något kul. Krya på dig. CITAT (Fru Frö @ 12-04-2008, 17:31)  Jag och mamsen var där igår och satte sprätt nån krona. Nästa år ska jag hänga på låset öppningsdagen - nu fick vi värsta bilköerna på essingeleden hem  , urk! Jag tog endel foton och har jag laddat ner några i ett album - så kika gärna in på lite inspiration ni som ej kommit er till mässan i år, ska lägga in från Sollentuna mässan där också, Rum och trädgård....... Tack för titten. Så kul att få gotta sig i allt fint.
Sommartorparn
12-04-2008, 19:41
Man kan undra om grejerna på mässan är så vidare värst billiga egentligen.......... Stod länge o tummade på LÅGs rosböcker. Man skulle få köpa 2 för 1000 ("mässpris"). Tur att jag inte slog till, för sedan såg jag att dom var billigare på Bokus. Pelargonsticklingarna tyckte jag också var dyra jämfört med dom jag köpte på Weibulls för någon månad sedan. Penseerna var betydligt dyrare än dom jag köpte på Bauhaus. OSV. Vill man fika eller äta så är det dyrt och svårt att ens få plats att sitta. Vid nästa mässbesök tar jag nog med mig matssäck, för det fanns ett stort område med bord och bänkar för medhavd matsäck och där var det ingen trängsel alls. Bäst av allt är avdelningen där föreningarna står. Kunnighet och entusiasm spännande fynd bland sticklingarna.
Aqvakul
12-04-2008, 20:07
inte så lite avis!!
Fru Frö
12-04-2008, 20:19
Jag tycker heller inte att det är några direkt kanonpriser, men alltid kommer jag hem med något som jag tycker måste följa med mig hem. Inte minst en massa inspiration! Sen är det bara ut på loppisar eller åka hem till mamma och "låna" saker  och så växer ens egen lilla härliga oas fram sakta men säkert.....
hobbe 00
13-04-2008, 11:16
Kom hem i dag efter att ha varit på mässan i går. Fötterna var en nr större än skorna när man skulle klä på sig dem i morse. Man hade värk i fötter och bena efter 6 timmar på mässan. Och en del inköp blev det. Bla lewisier av danskarna och en ljuvlig akleja  kommer ej på namnet nu men.. och så blev det ett 1/4 dels rödvinsfat. Gissa om det luktade gott i bilen  ungefär som om man skulle haft en som druckit vin i en vecka med sig..i morse höll man på att dra av när man öppnade bildörren när vi skulle åka av båten och hemåt.. ingen angenäm biltur på 2 timmar.. Men jag är hel nöjd men mässa bli en ny tur nästa år om man är ledig från jobbet!
skogstroll
13-04-2008, 11:18
 en som druckit vin en vecka... haha själv köpte jag buxbom tur jag inte köpte vinfat oxå då hade det luktat alkis + (katt)kiss
Stevieboy
13-04-2008, 15:43
Vi var där igår! Helt fantastiskt. 7 timmar strosade vi runt och en del föredrag och shopping blev det med. Finn Eldh berättade om sina klematisar och tog med oss på en fantastisk rundtur i sin privata trädgård. Köpte 6 fuchsiasticklingar och 8 pelargonsticklingar och en hoyastickling och 2 böcker. Som om det inte är fullt redan så man snart får byta till större lägenhet.  Men vad gör man då man inte kan hålla sig? mvh Steven
jag va osså där igår.....kolla min blogg för bilder mm mm mm ! http://helens.tradgardsblogg.se/
Tack för titten Lämås. Va fina ni va i era gröna odlartröjor. Irene L. var den jag kände igen fast jag säkert sett er andra på bild här på Odla också. Magdis kan jag tänka mig var hon i blå ryggsäck........stämmer det månntro?
Var det nå´t av det du fotograferade du fick med dig hem....lämås? Eller var det allt.....rent av?
CITAT (zissi @ 13-04-2008, 20:37)  Tack för titten Lämås. Va fina ni va i era gröna odlartröjor. Irene L. var den jag kände igen fast jag säkert sett er andra på bild här på Odla också. Magdis kan jag tänka mig var hon i blå ryggsäck........stämmer det månntro?
Var det nå´t av det du fotograferade du fick med dig hem....lämås? Eller var det allt.....rent av? Japp det va magdis med den blå ryggsäcken! Klart jag fick med massor hem.....såg du inte bilderna på bloggen???
wolkenkrabber
13-04-2008, 19:41
mässan var mycket trevlig! var där ifrån strax efter nio tills strax efter 17-tiden
införskaffandet blev:
palmer: washingtonia filifera phoenix reclinata pritchardia pacifica + frön av livstonia chinensis & washingtonia filifera, eller om det var robusta.
en Epidendrum Porpax
och självklart en Tillansdia Kolbii ifrån brutala!
Österläge
14-04-2008, 12:31
Jag är också jättenöjd med mitt mässbesök! Jag var där på lördagen, ca kl 10-17. Mitt på dagen var det ju väldigt mycket folk, men det var kul ändå!! Mina inköp blev: trädgårdsförkläde med fickor kryddskyltar 3-pack chiliplantor vackra kort på blommor i närbild t-shirt Örtasällskapet som jag ju är med i jättesöt "vippa" med drake! jättefint miniväxthus i gammaldags lantlig stil, plats för 3 krukor (lyckades dessutom pruta en hundring, alltid trevligt!) De två sista är jag särskilt nöjd med... och så all inspiration man fick av idéträdgårdar o balkonger! Det kommer bli så fint på uteplatsen i sommar så...
Vet ni vad....jag struntade i mässan!!! Hade planerat att åka, tom sambon skulle med (utan att klaga), men på fredagskvällen kände jag (efter lite huvudräkning) att jag ville ha pengarna till växter istället!
Inträde (2pers) drivmedel ca 35 mil, parkering och något att äta...jag kom fram till någonstans runt 800 Kr....UTAN att köpa en enda pryl!
Jag har köpt tillräckligt med lökar (Liljor mm), jag har inspiration och idéer så det sprutar trädgårdsritningar, jag har tre mkt bra plantskolor inom 4 mil....jag behövde ingen trädgårdsmässa i år...jag behöver plantor och annat...vi har flyttat till ny trädgård. Tänk att jag bara sa...vi skiter i mässan imorgon, jag har inge lust jag vill köpa plantor för pengarna!!!
Det blir mässa nästa år igen! Kanske behöver jag inspiration då? Vi får väl se...
Grattis i alla fall till alla er som var där och njöt!!!
CITAT (Heda @ 14-04-2008, 21:53)  Vet ni vad....jag struntade i mässan!!! Hade planerat att åka, tom sambon skulle med (utan att klaga), men på fredagskvällen kände jag (efter lite huvudräkning) att jag ville ha pengarna till växter istället!
Inträde (2pers) drivmedel ca 35 mil, parkering och något att äta...jag kom fram till någonstans runt 800 Kr....UTAN att köpa en enda pryl!
Jag har köpt tillräckligt med lökar (Liljor mm), jag har inspiration och idéer så det sprutar trädgårdsritningar, jag har tre mkt bra plantskolor inom 4 mil....jag behövde ingen trädgårdsmässa i år...jag behöver plantor och annat...vi har flyttat till ny trädgård. Tänk att jag bara sa...vi skiter i mässan imorgon, jag har inge lust jag vill köpa plantor för pengarna!!!
Det blir mässa nästa år igen! Kanske behöver jag inspiration då? Vi får väl se...
Grattis i alla fall till alla er som var där och njöt!!! Strunta i mässan?  Mitt problem är att unna mig tiden men det lyckades jag med. Fast med, 800 får man mycket växter för  ...se nu till att köpa något riktigt fint som du tvekat inför för att det är dyrt eller så. Mitt besök gick jag med "vinst". SL kort hade jag, inträdet gick på 100(hade en kupong från någon tidning med mig), mat hade jag med mig. eftersom jag köpte saker till odlandet från Wexthuset som jag behöver(slapp frakt och fick rabatter eftersom jag köpte mycket), swellgell billigt som jag behöver, Lindesbergkruka med mässrabatt som jag tänkt köpa. Men pengarna jag sparade där täckte inte 800 kr som för dig men gott och väl mina 100:- inklusive förfriskningar jag hade med mig och några blommor som jag är osäker på att dom klarar sig. Sedan är det ganska kul på mässan och jag kommer nog att njuta länge av en del av inköpen , liksom du av dina fina växter.
Rihane: om jag hade bott i närområdet hade jag absolut gått!!! Men nu är det ju inte så...jag har en ganska lång lista på växter som ska inhandlas...med eller utan mässa!! Jag blir nog tvungen att köpa lite åt gången i alla fall men nu kan jag köpa en del utan "dåligt samvete" för jag sparade ju 800:- eller hur!!! He, he, he plantskolorna Here I come!!!
Tack Lämås för titten!! Å, så kul det hade varit att få träffa er! Men det går väl nya tåg..
Kicki
jag var på mässan alla dagar och hjälpte till i en monter. Hade odla knappen synligt men endast två gav sig till känna. Trodde i min enfald att jag skulle möta en massa odlaiter och få nya bekantskaper men så blev det inte. Är alla odlaiter blyga eller hade ni inte era knappar på?
Stevieboy
16-04-2008, 19:13
Hej undrar bara vad är "odla-knappen" för något?
mvh
Steven
Mässan besöktes lördag och söndag av mig och sällskapet. Knappen var på under båda dagarna och på lördagen var även odla-tröjan på. nina L i vilken monter fanns du? Var det kanske något som vi missade?
Problemet på lördan med tröjan var att flera trodde att jag jobbade och ville ställa frågor om både det ena och det andra……Jag fick även frågor om var Göran var och kommentar om att det var kul att Odla var representerade på mässan.
/Anki
Irene_L
17-04-2008, 11:28
CITAT (Stevieboy @ 16-04-2008, 20:13)  Hej undrar bara vad är "odla-knappen" för något?
mvh
Steven [attachment=16919:knappar_blogg.JPG] Så här ser mina knappar ut. Dom har jag beställt från Odla.
CITAT Problemet på lördan med tröjan var att flera trodde att jag jobbade och ville ställa frågor om både det ena och det andra……Jag fick även frågor om var Göran var och kommentar om att det var kul att Odla var representerade på mässan.
/Anki  Då gäller det att man är en bra representant då när man har tröjjan på. Kanske du kan begära lite provision
CITAT (Anki V @ 16-04-2008, 21:47)  Jag fick även frågor om var Göran var och kommentar om att det var kul att Odla var representerade på mässan.
/Anki Jo då, Odla VAR visst representerad, se bara på min artikel från mässan! Men inte var det många som kom fram o hälsade på mig heller... trots (eller kanske p g a?) tröjan!
Stevieboy
17-04-2008, 20:04
CITAT (Irene_L @ 17-04-2008, 12:28)  [attachment=16919:knappar_blogg.JPG] Så här ser mina knappar ut. Dom har jag beställt från Odla. Hej! Hur beställer man den knappen? mvh Steven
Irene_L
18-04-2008, 09:48
CITAT (Stevieboy @ 17-04-2008, 21:04)  Hej! Hur beställer man den knappen?
mvh
Steven Här finns adressen till Odla: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=knappar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|